CD Recensies

STRAVINSKY: SACRE DU PRINTEMPS, LE, DUDAMEL

Stravinsky; Le sacre du printemps; Revueltas: La noche de los mayas; Simón Bolívar jeugdorkest o.l.v. Gustavo Dudamel. DG 477.8775 (64’07”). 2010

 

De inleidende fagotsolo van de Sacre klinkt hier nog betrekkelijk onschuldig, maar al gauw overheerst de vereiste gecontroleerde extase met al zijn verraderlijke maatwisselingen, zijn meedogenloos opgebouwde climaxen en weer wegebbende spanningen deze uitvoering van het werk. Voor een stel jonge Venezuelanen komt de adrenaline waarschijnlijk al vanzelf om de vertolking veel pep mee te geven en Dudamel leidt alles in goede banen. Zo ontstond een der betere Sacres naast die van bijvoorbeeld Gergiev (Philips 468.035-2), Boulez (Sony 07464-64109-2) en Rattle (EMI 749.636-2).

Interessanter is hierna feitelijk Revueltas’ orkestsuite uit de filmmuziek voor La noche de los mayas uit 1939. De Mexicaanse componist (1899-1940) schreef muziek vol verve, energie en uitdrukkingskracht waarbij de slagwerkgroep uit het orkest voor de extra pep zorgt. De basis van het werk wordt gevormd door de Mexicaanse historie en volksmuziek, meer in het bijzonder de mariachi muziek met verder invloeden van Prokofiev, Stravinsky en Chavez. Of Dudamel het suite arrangement van José Yves de Limantour gebruikt is niet duidelijk gemaakt. Hoe dat ook zij, de kleurige muziek biedt een half uur spanning, ritmische vaart, pittige orkestratie en dus opwinding.

Ook van dit werk bestonden al heel wat opnamen van onder meer Enrico Bátiz met het Mexico stad filharmonisch orkest (ASV CDDCA 866), het Xalapa symfonie orkest onder Herrera de la Fuente (Catalyst  09026-62672-2), Esa-Pekka Salonen met  het Los Angeles filharmonisch orkest (Sony 60676) en Leif Segerstam met het Helsinki filharmonisch orkest (Ondine ODE 894) en Enrique Barrios met het Aguascallientes symfonie orkest (Naxos 8.555917). Onbekende voorgangers, dus vergelijken is onmogelijk.

Dat is eigenlijk ook helemaal niet belangrijk want het muzikale niveau van de nieuwe cd is dermate hoog dat verdere muggenzifterij over details overbodig is. De ‘live’ opname uit de Bolívar zaal van het Centro de accción social por la musica in Caracas doet het zijne om de kwaliteit op een constant zeer hoog niveau te brengen.