Schumann: Humoreske op. 20; 6 Studies voor de pedaalpiano op. 56; Gesänge der Frühe op. 133. Piotr Anderszewski. Virgin 948.625-2 (65’31”). 2010
De aandacht zal bij deze cd vooral uitgaan naar de 6 Studies voor pedaalpiano die door de pianist voor een gewone vleugel zijn bewerkt. Heel geslaagd met het vijfde deeltje, ‘nicht zu schnell’ als poëtisch hoogtepunt.
Wie meent Schumanns pianowerken van haver tot gort te kennen, bijvoorbeeld van Kempff, Ashkenazy, Lupu, Pollini, Schiff, of Perahia zal hier verrast ophoren. Zoals hij dat al eerder deed met bijvoorbeeld Bach, vindt de Poolse pianist hier eigen, oorspronkelijke wegen om zowel de Eusebius als de Florestan van Schumann’s gespleten ziel nader en oorspronkelijk te belichten. Het klinkt vernieuwend en in ieder geval origineel, maar is in wezen niet erg afwijkend en blijft volkomen binnen de interpretatieve perken.
Het allerminst semplice begin van de Humoreske is daarvan een mooi voorbeeld. Wisselende stemmingen (en stemmen) worden duidelijk uitgewerkt. Het is fascinerend om deze pianist op zijn interpretatietocht te volgen. Tussen de deeltjes gunt hij de luisteraar telkens gelukkig even wat tijd om bij te komen. De opname klinkt gelukkig kristalhelder en aan het eind van dit recital vergeet men even al die andere vertolkers. Een compliment op zichzelf.