CD Recensies

SCHUMANN: PIANOSONATE NR. 1, PAPILLONS, KINDERSZENEN, FANTASIE, WALDSZENEN, GEISTERVARIATIONEN

 

Schumann: Papillons op. 2; Pianosonate nr. 1 in fis op. 11; Kinderszenen op.15; Fantasie in C op. 15 (met alternatieve finale); Waldszenen op. 82; Variaties in Es op. posth. (Geistervariationen). András Schiff. ECM  2122/3 (2 cd’s, 2u 18’40”). 2010

 

In navolging van de zeer gelijkmatig mooie Vladimir Ashkenazy in de jaren tachtig (Decca 470.915-2, 7 cd’s) en de ongelijkmatige Pollini (verspreid over DG) begon András Schiff die op Decca al zoveel moois op het gebied van Bach, Mozart en Schubert heeft nagelaten op zijn  Bösendorfer midden jaren negentig op Teldec aan zijn Schumannreeks. Toen dat merk ophield te bestaan en omdat het materiaal blijkbaar niet is overgenomen door Warner, begon hij in 2002 opnieuw, maar nu voor ECM, getuige het dubbelalbum 1806/07 met ‘live’ opnamen uit 1999 (ECM 1806/7).

Het vervolg daarop is eigenlijk nog interessanter. Ditmaal gaat het om studio opnamen uit de bekende Historische Reitstadel in Neumarkt met een prachtig volle pianoklank. Dat is nog niet zo bijzonder. Bijzonder is wel, dat Schiff net als in 1997 op Teldec 0630-14566-2 de zelden gehoorde, pas in 1939 uitgegeven Vijf variaties op een eigen thema op. posth. uit 1854 bevat. Ze waren er weliswaar van Anton Kuerti (Fleur de lys FL 23043) en Nikolajeva (Melodiya 74321-33213-2) maar klinken hier kakelverser.

Nog interessanter wordt het wanneer Schiff tot slot een onbekende, alternatieve finale van de Fantasie speelt. Hij werd daarom attent gemaakt door Charles Rosen, die wist dat er in de Széchényi bibliotheek in Boedapest een afschrift van dit werk van de hand van  de componist met eigenhandige correcties en een heel ander slot van het derde deel op de laatste pagina te vinden moest zijn. Schiff spoorde die op (en in het begeleidende boekje zijn ze in miniatuur afgedrukt). Meer daarover is in dat boekje te lezen.

Die ontdekking en die aandacht voor een verwaarloosd laat werk zijn één ding; wezenlijker is dat de hele reeks vertolkingen op heel hoog niveau staat: toegewijd, gedifferentieerd, virtuoos en expressief. Het resultaat is heel bevredigend en zeer de moeite waard.