Striggio: Mis voor 40 en 60 stemmen Ecco sí beato giorno e.a.. Le concert spirituel o.l.v. Hervé Niquet. Glossa GCDSA 921623 (64’20”). 2011
Deze opname die kort na een vergelijkbare van I Fagiolini onder Robert Hollingworth (Decca dvd 478.2734) verschijnt, geeft een goede indruk van de stand van zaken in de meerstemmige koormuziek aan het eind van de zestiende eeuw en wijst de weg richting barok. Het is hier een en al vocale pracht en praal.
De componist bereisde Europa en moet buiten Italië de nodige invloed hebben uitgeoefend.
Alessandro Striggio (1536-92) bracht zijn werkzame leven door aan de hoven in Ferrara, Florence en Mantua en was daar voornamelijk in dienst van de familie De Medici. Tot zijn werken behoren onder meer een veertigstemmig motet Ecce beatam lucem en de vijfdelige mis Ecco sì beato giorno waarvan in het slotdeel ‘Agnus Dei’ zelfs zestigstemming is.
Dat materiaal is hier doorspekt met andere werken, eerst de Gregoriaanse hymne Beata viscera, daarna motetten: Benevoli’s Laetatus sum, Magnificat, en Miserere, Corteccia’s Gloria patri, Tu puer propheta altissini en Alleluia.
Koormuziek in fraaie golfvormen rond steeds terugkerende harmonische patronen.
De kleurige vocale verendracht van deze muziek wordt door de koorzangers van Le concert spirituel met aangepaste en wisselende instrumentale begeleiding van o.m. orgel, regaal, klavecimbel dulciaan, trombones en cornet evenwichtig en redelijk helder recht gedaan zover dat mogelijk was in de Parijse Notre Dame du Liban.
Een geslaagde aanzet voor een interessante ontdekkingsreis in de prachtige, rijke geestelijke koormuziek uit de bewuste periode.