CD Recensies

SAINT-SAËNS: PIANOTRIO NR. 1, VAN BAERLE TRIO

 

Saint-Saëns: Pianotrio nr. 1 in F; Loevendie: Ackermusik; Ravel: Pianotrio. Van Baerle trio (Maria Milstein (v), Gideon den Herder (vc) en Hannes Minnaar (p)). Et’cetera KTC 1438 (66’24”). 2011

 

Nederland, dat met o.m. het Osiris-, Storioni-, Rodin-, en Amédée trio toch al grossierde in geweldige pianotrio’s heeft er sinds kort eentje bij, het Van Baerle trio dat zich op het hoogste artistieke niveau in deze kring meldt. Hun cd debuutprogramma is duidelijk Frans georiënteerd, met Loevendie’s ruim acht minuten durende Ackermusik uit 1997 als heel contrastrijk intermezzo.

Saint-Saëns schreef zijn eerste Pianotrio in 1863 toen hij nog geen dertig was, maar wel over veel zelfvertrouwen en vakmanschap beschikte. In de onderhavige uitvoering klinkt zijn stem minder bleekjes dan bij. Wat we horen heeft iets van een Franse Brahms met een vleugje Mendelssohn. Maar er zijn ok heel eigen passages zoals het hoekige hoofdthema in a dat ook Grieg had kunnen schrijven.

Dergelijke muziek vergt een sympathieke vertolking en die krijgen we hier voorgezet: indringend en charmant met de ‘delicate brille’ waarom de componist – zelf een briljante pianist – vroeg.

Loevendie’s Ackermusik dankt zijn naam aan zijn opdrachtgevers van de Hitzacker Musiktage en heeft in de verte ook wel wat Brahmstrekken, maar volksmuziek en zelfs Oosterse invloeden domineren na een etherisch begin.

Het bekendste werk in dit optreden is het Trio van Ravel, waarin de drie jonge musici eens temeer al hun vaardigheden en veelzijdigheid ten toon spreiden. Gevoelig, met veel finesse, een royaal kleurenpalet wordt het werk plooibaar expressief in vlotte tempi afgewikkeld. Hier is nogal wat vergelijkingsmateriaal voorhanden. Onder andere van het Florestan trio (Hyperion CDA 67114, Bell/Isserlis/Thibaudet (Decca 475.6709) en het Wanderer trio (Harmonia Mundi HMC 195.1967), maar Minnaar en zijn goed op elkaar ingespeelde kompanen spelen zich naar de voorste gelederen.

Veel is ook te danken aan de in de Eindhovense Philipshall met een ideale akoestiek gemaakte opname die een prachtige balans en een warme toon laat horen.