CD Recensies

SCARLATTI, A.: CAIN

Scarlatti, A.: Cain, overo il primo omicidio. Graciela Oddone (s), Dorothea Röschmann (s), Bernarda Fink (ms), Richsard Croft (t) en Antonio Abete (bs) met de Akademie für alte Musik, Berlijn o.l.v. René Jacobs. Harmonia Mundi HMC 90.1649/50 (2 cd’s, 2u. 17’57”). 1992

 

Over de naamgeving van dit werk dat in 1707 in Venetië voor het eerst werd uitgevoerd in de beslotenheid van een palazzo in plaats van openbaar in een kerk toen men liever sprak van een trattenimento sacre dan van een oratorium valt te twisten.

Dat is ook alleen theorie. In de praktijk hebben we te maken met een heel inventief werk met uiteraard opera invloeden (deze Scarlatti bracht er meer van veertig van op zijn naam), dat al meteen begint met een glanzende aria voor Adam. Verder komen onder meer twee ontroerende aria’s van Eva voorbij, een strengere van Lucifer en een verlokkelijke van Cain zelf.

Het lijstje van de uitvoerenden overziend voordat men nog een noot heeft gehoord, wordt meteen duidelijk dat hier sprake is van een verklanking op het hoogste niveau tot aan de instrumentale bijdragen toe.