Scarlatti, A.: Motetten ‘Infirmata vulnerata’; ‘De tenebroso lacu’; ‘Salve regina’ nr. 1; ‘Totus amore languens’. Gérard Lesne (ct), Véronique Gens (s) met Seminario musicale. Virgin 545.103-2 (67’09”). 1993
De geestelijke werken van Alessandro Scarlatti werden voor het grootste deel geschreven tijdens zijn verblijf in Rome. Naast oratoria en missen liet hij een honderdtal motetten na. Sommige daarvan zijn polyfoon in een heel eigen, ietwat archaïsche stijl, terwijl andere (vaak voor solo stem) het expressieve bereik en de verscheidenheid benutten die vertrouwder zijn uit de opera en de cantates waarbij de tekst is opgedeeld in korte, muzikaal gecontrasteerde gedeelten.
Het Salve regina bijvoorbeeld is een hymne voor de maagd Maria voor twee stemmen en behoort tot deze categorie. Zowel de vocale als de instrumentale vormgeving zijn sierlijk en soms heel virtuoos; een spaarzaam gebruik van dissonanten is er ook niet vreemd aan.
Maar het is bovenal het gevoel van een persoonlijk ondergane reactie op de teksten die hier zo’n indruk maakt – een muzikale emotionaliteit die van grote invloed was op Pergolesi’s zelfs nog extremer Stabat mater.
De onderhavige opname behoort tot de mooiste in zijn soort. Countertenor Gérard Lesne heeft zich ontwikkeld tot een specialist in het Italiaanse barokrepertoire en hij beklemtoont de warmte en de sensualiteit van de muziek zonder enige overdrijving. Hij zingt drie solomotetten en wordt vergezeld door Véronique Gens is een ontroerende verklanking van het Salve regina.