STRAVINSKY: HISTOIRE DU SOLDAT, L', SUITE; CONCERTEN IN ES EN D; SUITES NR. 1 EN 2 E.A.

Stravinsky: Suite l’histoire du soldat; Ragtime voor 11 instrumenten; Petit choral; Concert in Es Dumbarton Oaks; Concert in D voor strijkers; Suites voor klein orkest nr. 1 en 2. Deutsche Kammerphilharmonie, Bremen o.l.v. Paavo Järvi. Pentatone PTC 5186-046 (72’53”). 2002

Wat een voortreffelijke gedachte om wat kleinschaliger werken van Stravinsky uit de periode 1918 tot 1946 bijeen te brengen. Het oudste is de in een flits van nog een vijf minuten voorbijkomende, Ragtime; substantiëler zijn de elfdelige suite L’histoire du soldat waaraan nog het korte Petit choral is toegevoegd (maar dat volgt niet meteen doch pas na de Ragtime, waarom wordt niet duidelijk gemaakt). Eigenlijk was er nog speelduur genoeg om ook minstens nog een deeltje een plaatsje te geven, maar ja dat behoort dan ook niet tot de feitelijke suite, dus is te excuseren.

Het voor het echtpaar Bliss uit Wahington D.C. geschreven en naar hun landgoed Dumbarton Oaks genoemde Concert in Es en dat in D, beide ruim door W.O. II gescheiden, behoren tot Stravinsky’s laatste neoklassieke werken en verraden al snel de nabijheid van Bach. Wel ‘host’ de muziek van Stravinsky natuurlijk sterk dankzij de pregnante ritmiek. De beide Suites uit begin jaren twintig zijn niets anders dan orkestraties van een selectie uit de Gemakkelijke stukken voor pianoduet met aardige gestileerde dansvormen als Napolitana, Española, balalaïka, wals, polka en galop.

In andere samenstellingen bestaat natuurlijk opnamen van al deze werken, te beginnen met die van de componist zelf (Sony). Maar zelden of nooit eerder hebben ze zo gedifferentieerd, stijlvol, exact, subtiel geklonken in de Grosser Sendesaal in Bremen. Dat is om te beginnen letterlijk bedoeld want het opnameteam van Tritonus uit Stuttgart, en niet dus het ook voortreffelijk Nederlandse team uit Baarn, zorgde voor een  kraakheldere, dynamisch royale en in een stabiel stereobeeld geplaatste opname.

Maar hoe fijn ook, dat zou maar het halve werk zijn wanneer niet ook de Bremer Stadtmusikanten (geen grap richting gebr. Grimm) niet ook zo geweldig musiceerden. Er is hoorbaar van een grote solistische- en ensemble vaardigheid en discipline sprake. Zo kwam een in alle opzichten optimaal resultaat met HiFi demokwaliteit tot stand.