Schubert: Winterreise D. 911. Florian Boesch en Malcolm Martineau. Onyx ONYX 4077 (76’31”). 2011
Schubert: Winterreise D. 911. Christian Hilz en Eckart Sellheim. Brilliant Classics 94053 (64’07”). 2009
Schubert: Winterreise D. 911. Thomas Bauer en Jos van Immerseel. Zig Zag territoires ZZT 101102 (70’49”). 2009
Florian Boesch is een bariton wiens naam zowel op operagebied als in de liederenwereld bekend is geworden. Met zijn vertolking van de Winterreise wekt hij meteen sympathie omdat hij zich zo goed met de cyclus identificeert. Het verschil met Hilz en Sellheim is groot omdat deze laatsten de cyclus beginnen als een soort ongevoelige proclamatie van een strenge deurwaarder; daar helpt geen fortepiano. Daarentegen ze Busch een duidelijke persoonlijkheid neer die veel aan het leven is gelegen en op zijn sombere tocht het weervaantje ziet, het geritsel van de lindenboom hoort, zijn vermoeidheid voelt en in het bleke licht van drie zonnen blikt. Menselijkheid is troef en Malcom Martineau zit met zijn begeleiding op één lijn.
Bij vlagen treft Bauer de sfeer van de cyclus heel raak, maar hij is soms wat te bedachtzaam of juist te fel; een enkele keer wekt hij ook een wat onzekere indruk en helaas intoneert hij nogal eens te laag. Voor zijn doen begeleidt Van Immerseel nogal zakelijk en de al te gulle opnameakoestiek doet ook geen goed.
Zo ontstond met Boesch één der waardevollere opnamen die men mooi kan vergelijken met die van Fischer-Dieskau/Demus (DG 447.421-2), F.D./Moore (DG 415.187-2), F.D./Brendel (Philips 464.739-2) en Hotter (EMI 566.985-2).