Strauss: R.: Elektra op. 58. 1967. Birgit Nilsson, Regina Resnik, Marie Collier, Gerhard Stolze, Tom Krause, Pauline Tinsley, Helen Watts, Maureen Lehane, Yvonne Minton, Jane Cook, Felicia Weathers, Tugomir Franc met het Weens filharmonisch orkest o.l.v. Georg Solti. Decca 417.345-2, 475.8231 (2 cd’s, 1u. 40’37”) 1967.
Iemand die deze opera echt onder hoogspanning weet te zetten, is Georg Solti. Er is geen gebrek aan opwinding en spanning gedurende de hele honderdzeven minuten lengte van het werk dat hier vollediger wordt uitgevoerd dan meestal in de praktijk. Birgit Nilsson geeft een waarachtig geïnspireerde, vastberaden, doeltreffende vertolking van de titelrol met haar onvermoeibare, nadrukkelijke stem die hiervoor ideaal geschikt is. Maar ze zorgt tevens voor een heel verschillende toon, een variabel timbre om de sterk wisselende stemmingen van Elektra naar voren te brengen. Als Chrysothemis, de zus van Elektra die niets liever wil dan een normaal leven voeren met haar man en haar kind, klinkt Marie Collier terecht overspannen, gefrustreerd en niet in staat om zich te onttrekken aan haar claustrofobische, met doem geladen omgeving. Regina Resniks Clytemnestra is een afgetobde, neurotische figuur bij wie alle nachtmerries werkelijkheid zijn geworden. Tom Krause zet een krachtig werktuig vol wraak weer en klinkt alsof hij daarvan geen genoeg krijgt en Gerhard Stolze is een Aegisthus met precies het juiste karakter. Op de invulling van de kleinere rollen valt niets aan te merken.
De klankregie van John Culshaw draagt veel aan het onder de huid gaande succes bij.
Opvallend genoeg is sindsdien nooit meer een dergelijke aangrijpende opname gemaakt. Het dichtst in de buurt kwamen Mitropoulos (Orfeo C 456972 I) die over een eerdere ideale Elektra in de persoon van Inge Borkh en een formidabele Klytemnestra van Jean Madeira kon beschikken. Dat tweetal zong ook bij Böhm (DG 431.737-2) in een iets minder grootse realisatie. En verder Sawallisch (EMI 754.067-2) en de opvatting van het team rond Ozawa (Philips 478.5798) is ook interessant vanwege de veel sensueler, fijnzinniger benadering.