Scharwenka: Pianoconcerten nr. 1 in bes op. 32 S. 125, 2 in c op. 56 S. 126, 3 in cis op. 80 S. 127 en 4 in f op. 82 S. 128. Alexander Markovich met het Ests Nationaal symfonie orkest o.l.v. Neeme Järvi. Chandos CHAN 10814 (2 cd’s, 1u. 17’10”). 2013
In de reeks ‘The romantic piano concerto’ verschenen in resp. 1997 en 2005 al opnamen van dit viertal tussen 1876 en 1908 ontstane concerten met Marc-André Hamelin als solist in nr. 1 en 4 en Seta Tanyel als soliste in nr. 2 en 3 (Hyperion CDA 67365 en 67508).
Het gaat om werken die misschien wat onterecht in de vergetelheid zijn geraakt, mogelijk ook omdat er niet zoveel pianisten en concertorganisatoren om zich te verdiepen in deze technisch en muzikaal veeleisende, onbekende muziek.
Maar de mogelijkheid om ze nader te leren kennen mag men zich eigenlijk niet laten ontgaan. Begin bij eerste kennismaking met het aantrekkelijke derde concert en stap dan over naar het vierde dat algemeen geldt als het beste werk van de componist.
Dat derde concert valt met de deur in huis met een gespierd, virtuoos eerste deel en het bevat een scherzo vol vaart en energie.
Meer dan bij de solisten op Hyperion ontplooien Markovich en Järvi kracht in hun vertolkingen; de dichterlijke kanten komen daarbij in de langzame delen mogelijk wat tekort. Maar als alternatief is de nieuwe uitgave zeker nuttig. De in de Nokia Concertzaal in Talinn gemaakte opname bezit een fors galmaandeel en de balans tussen piano en orkest is wat ten nadele van het orkest uitgevallen. Maar dat neemt niet weg dat deze uitgave welkom is.