Salieri: Pianoconcerten in C en Bes; Steffan: Pianoconcert in Bes. Andreas Staier met Concerto Köln. Teldec 4509-94569-2, Warner 0927-49556-2 (73’49”). 1994
Als rivaal van Mozart en leraar van Schubert is Anton Salieri (1750-1825) zo goed als vergeten, hoewel hij in de muziekgeschiedenis een haast mythische rol speelt. In het Weense muziekleven stond hij altijd in de schaduw van Haydn, Mozart en Beethoven.
Vermoedelijk dateren beide concerten van Salieri uit 1773. In de werklijst van de componist is vermeld dat ze voor 2 dames werden geschreven. Ze verraden duidelijke invloeden van Salieri als operacomponist. Maar ze dragen ook best een persoonlijk stempel. Het klimmende arpeggio aan het begin van het concert in C is enigszins hoekig, maar de ideeën worden verder mooi uitgewerkt. Het larghetto is een charmante serenade in mineur die even doet denken aan het langzame deel uit Mozarts Concert in A KV 488, maar later laat het een ongewone pizzicato begeleiding horen. De finale vormt hiermee een aangenaam contrast en eindigt met een wat treurig coda.
Het concert in Bes begint krachtig en heeft mooi secundair materiaal. Het tweede deel wordt gedragen door een conventionele Alberti bas, maar het vrolijke menuet tot besluit is een juweeltje met zijn variaties.
Joseph Anton Steffan werd in 1726 in Bohemen geboren en moest op 15-jarige leeftijd naar Wenen vluchten voor het Pruisische leger. Hij studeerde piano bij Wagenseil en schreef zijn hier vastgelegde pianoconcert tussen 1780 en 1790 toen Mozart zijn belangrijkste pianoconcerten ook componeerde. Het hier opgenomen werk zit goed in elkaar, maar is niet erg markant.
Staier krijgt alle gelegenheid om de potentie van zijn fortepiano te laten horen; hij draagt ook eigen creatieve cadensen bij. Erg subtiel is de begeleiding van Concerto Köln niet, effectief en pittig is deze zeker. De opname klinkt eersteklas en het is goed dat Warner het materiaal van Teldec heeft overgenomen.