Strauss, R.: Pianokwartet in c op. 13; ‘Cäcilie’ op. 27/2; ‘Die Nacht’ op. 10/3; ‘Morgen’ op. 27/4; ‘Zueignung’ op 10/1; ‘Heimliche Aufforderung’ op. 27/3; ‘Allerseelen’ op. 10/8; Mahler: ‘Erinnerung’ uit Lieder und Gesänge; ‘Wo die schönen Trompeten blasen’ uit Des Knaben Wunderhorn; Pianokwartet in a (Klavierquartettsatz). Simone Kermes (s) met het Fauré kwartet. Sony 888430-2367-2 (76’45”). 2013
Hier hebben we met een bijzonder programma te maken dat als grootste gemene deler de inbreng van het Duitse Fauré pianokwintet heeft. Bijzonder is om te beginnen de instrumentale hoofdschotel bestaande uit twee jeugdwerken: het losse kwartetdeel van de 16-jarige Mahler in een sombere, duistere stemming en het voldragen pianokwartet van de twintigjarige Strauss. In beide gevallen is de invloed van Brahms te onderkennen.
Bijzonder zijn daarna om te beginnen de liedbewerkingen van Mahler en Strauss van piano- naar pianokwartetbegeleiding met als gevolg een mooi vergroot klankbereik. Louter bekende liederen passeren de revue. Maar dan komt de volgende bijzonderheid in het geding wanneer deze liederen worden gezongen door een barokspecialiste als Simone Kermes en de begeleiding uitmunt door een haast anti-romantische instelling met schaars vibrato van de strijkers en rubato en door de prachtige, maar geserreerde voordracht van de zangeres. De beide instrumentale werken klinken heel apart zo, anders dan we bijvoorbeeld bij Strauss gewend waren van het Lyric Pianokwartet (Black Box) of het Nash Ensemble (Hyperion) en bij Mahler van Domus (Virgin).
Wat de liedbewerkingen betreft wordt zo voor een echt nuttig waardevol alternatief van bestaande vertolkingen door Schwarzkopf (EMI), Fassbänder (Decca), Schwanewilms (Hyperion) wat Strauss aangaat gezorgd