SAARIAHO: FROM THE GRAMMAR OF DREAMS
CD Recensies - S

Saariaho: From the grammar of dreams. ‘Du gick, flög’ ‘Preludi-tunnustus-postludi’; ‘Miranda’s lament’; ‘Calibran’s dream’; ‘From the grammar of dreams’; ‘Il pleut’ ‘Vaarwel ‘adjö’; ‘Grammaire des rêves’; ‘Die Aussicht’. Anu Komsi (s), Piia KOmsi S0), Riika Rantanen (ms), Hanna Juutilainen (fl) met het Avanti kamerorkest o.l.v. Hannu Lintu. Ondine ODE 958-2 (64’05”). 2000

 

Vocale muziek heeft altijd al een grote rol gespeeld in het oeuvre van Kaija Saariaho, vaak kwam daar elektronica aan te pas, maar in deze orkestliederen wordt gelukkig een ‘normaal’ orkest gebruikt. Het materiaal dateert uit de periode 1980 tot 1997 en is zeer welkom.

In ‘Preludi-tunnustus-postludi’ wordt het thema van engagement heel direct aangepakt; de beide toonzettingen van materiaal uit Shakespeare’s Tempest hebben een dramatisch karakter: ‘Miranda’s klacht’ klinkt inderdaad klaaglijk, terwijl in ‘Cibans droom’ de grenzen tussen waken en slapen worden verkend.  In het extremer klinkende ‘From the grammar of dreams’ wordt de tekst van Sylvia Plaths in de ziel gravende tekst nader ontleed en in ‘Grammaire des rêves’ wordt nogmaals, maar nu op haast claustrofobische wijze de interactie tussen droom en werkelijkheid aan de orde gesteld. Direct aansprekend klinkt ‘Adjö’. De overige werken zijn miniaturen van hoog gehalte. ‘Il pleut’ suggereert de door Apoillinaire bedoelde melancholie met een mooi harpaandeel en ‘Die Aussicht’ heeft Hölderlins mystieke sfeer.

Met Anu Komsi’s fraaie inbreng voorop zorgen de andere heel goede solisten en het goed functionerende ensemble voor een welkome bijdrage aan het Saariaho repertoire.