Schumann: Myrthen op.25 nr. 1/6; Ich stand in dunkeln Träumen op. 13/1’; Liebeszauber op. 13/3; Ich hab’ in deinem Auge op. 13/5; Lorelei; Gedichte der Königin Maria Stuart op. 136 nr. 1-5; Volksliedchen op. 51/2; Der Himmel hat eine Träne geweint op. 37/1; Frauenliebe und Leben op. 42; Schumann, C.: Er ist gekommen in Sturm und Regen op. 12/1; Warum willst du An’dre fragen? op. 12/3; Liebst du um Schönheit op. 12/4. Miah Persson en Joseph Breinl. BIS SACD 1834 (61’26”). 2010
Aardig dat Miah Persson haar Schumann familierecital opent met Myrthen, het bruiloftscadeau voor Clara, die zelf later op deze cd aan het woord komt. De cyclus klinkt dienovereenkomstig toegewijd en opgewekt. Duisterder wordt de muziek in de Mary Stuart liederen die de zangeres nopen tot ongeveer in het mezzoregister af te dalen.
Hier weet Persson het gevoel van angst en verbijstering goed uit te drukken. De manier waarop ze Frauenliebe und Leben voordraagt, is geheel in overeenstemming met de bedoelde ontwikkeling van de reeks, van meisjesachtige opwinding, zelfvertrouwen, verwachtingsvolle hoop tot de uiting van teleurgesteld verdriet aan het slot. Haar frisse aanpak is van dusdanig voordeel dat zo een der mooiste opnamen van de cyclus tot stand kwam.
De liederen van Clara mogen dan wat mindere allure hebben dan die van haar man Robert, ze zijn niettemin zeer het aanhoren waard. Vergelijk ‘Ich stand in dunklen Träumen’ niet met wat Schubert van deze Heintekst maakte en ‘Ihr Bild’ niet met hetzelfde materiaal in Schwanengesang. Haar liederen hebben ook iets Schubertiaans. Maar op zichzelf beschouwd gaat het om mooie liederen. Mooier, interessanter zijn de drie liederen op tekst van Rückert; met name ‘Liebst du um Schönheit’ is een goede vondst. Dit pleidooi voor Clara is daardoor zeer geslaagd.
Persson doet dit moois met haar fraaie, wendbare stem optimaal recht, treft steeds de juiste expressie en vindt daarbij gelijkgestemde, hoogwaardige steun bij begeleider Breinl.
Zonder de overdreven galm was de opnamekwaliteit een stuk beter geweest.