CD Recensies

SCHUMANN: ABEGG-, BEETHOVEN-, GEISTERVARIATIES E.A.

Schumann: Abeggvariaties in F op. 1; Toccata in C op. 7; Kinderszenen op. 15; Variaties (Etudes) over een thema van Beethoven WoO. 31; Carnaval op. 9; Romances op. 28 nr. 1-3; Arabeske in C op. 18; Albumblätter op. 124 nr. 1-20; Blumenstück in Des op. 19; Fughetta’s op. 126 nr. 1-7   Variaties over een oorspronkelijk thema in Es WoO. 24 Geistervariationen. Eric le Sage. Alpha 169 (2 cd’s, 2u. 32’34”). 2010

 

Deze cd maakt als elfde en laatste bijdrage deel uit van een volledige opname van Schumanns pianowerken door Eric le Sage, verschenen op Alpha 813, 13 cd’s. Hij won daar een Prix de l’académie Charles Cros en een jaarprijs van de Duitse Schallplattenkritik mee.

De pas in 1939 gepubliceerde Geistervariationen van Schumann zijn diens laatste pianowerk, in februari 1854 geschreven in de krankzinnigeninrichting Endenich vlak voordat en nadat hij een mislukte zelfmoordpoging had gedaan door in de Rijn te springen, in de tijd dus dat hij meende omringd te zijn door het ‘prachtige’ enerzijds en het ‘afschuwelijke’ anderzijds.

Het programma begint als het ware ook aan de Rijn bij Mannheim met de Abeggvariaties op.1 uit 1830. Zo wordt hier wat de pianowerken van Schumann betreft prachtig de cirkel gesloten. De Franse pianist Le Sage die in 1964 in Aix-en-Provence werd geboren leek nadat hij in 1985 in Zwickau het Schumannconcours won haast gepredestineerd voor zo’n omvangrijk project.

Hij vat zijn taak serieus op, brengt wat welkome Franse clarté in zijn voordracht wat de middenstemmen en tegendraadse ritmen ten goede komt van deze romantische werken, ageert waar gewenst elegant, elders temperamentvol.

In de weinig gespeelde Geistervariationen, nu eens zangerig dan weer verward en ten slotte  onsamenhangend die feitelijk de aanleiding zijn voor deze recensie, zorgt hij soms haast voor een muzikale windstilte. Waar hij in de bekendere werken soms niet verder komt dan een best muzikale en correcte voordracht, is hij juist in de minder bekende impulsiever, ambitieuzer, expressiever en geïnspireerder.

Van dat laatste pianowerk bestaan nog een paar andere, niet bekende opnamen van Tatiana Nikolajeva (Melodiya 74321-33230-2, 10 cd’s), Anton Kuerti (Analekta FL 23043), Andreas Boyde (Athena-Minerva ATHCD 23) en Pavlina Dokovska (Grega GD 131) waarvan te betwijfelen is of ze beter zijn.