Schumann, C.: Soirées musicales op. 6; Scherzo in d op. 10; Scherzo nr. 2 in c op. 14; Pièces fugitives op. 15 nr. 1-4; Variaties op een thema van Robert Schumann op. 20; Romances in a op. 21 en in b. Konstanze Eickhorst. CPO 999.132-2 (64’39”). 1986
Schumann, C.: Scherzo nr. 2 in c op. 14; Robert Schumann variaties op. 20; Soirées musicales op. 6; Concertvariaties over de cavatine uit Bellini’s Il Pirata op. 8; Romances op.11 nr.1-3; Pianosonate in g; Romance in a; Pièces caractéristiques op. 5 nr. 1-4; Pièces fugitives op.15 nr. 1-4; Impromptu op. 9 Souvenir de Vienne; Scherzo in d op. 10; Romances op. 21 nr. 1-3; Preludes en fuga’s in g op. 16/1, in Bes op.16/2 en in d op. 16/3; Polonaises op. 1 nr. 1-4; Caprices en forme de valse op. 2 nr. 1-9; Romance variée op. 3; Valses romantiques op. 4; Romance in b. Susanne Grützmann. Profil Medien PH 0765 (4 cd’s, 3u. 34’13”). 1995
Moedig van de Duitse pianiste Susanne Grützmann die in 1989 de eerste prijs won bij een ARD concours om nadat ze ter herdenking van de honderdste sterfdag van Clara Wieck-Schumann al een keer de complete pianowerken van deze componiste voor het onbekende label Aperto had opgenomen die taak nog eens op zich te nemen voor Profil Medien.
Als door haar vader grondig geschoolde pianiste wist Clara waar het op aan kwam en maakte ze heel wat succesvolle tournees. Maar ook als componiste imponeerde ze wel; beluister maar haar Pianotrio en haar liederen op. 23. Als componiste toonde ze ook verder grote begaafdheid, maar ze was niet echt ambitieus genoeg. Het niet eens zo beperkte repertoire begint met de nog enigszins kinderlijke Polonaises; geen wonder want ze zijn van een elfjarig wonderkind. Dan volgen waardevollere, rijpe stukken waarmee de componist/pianiste grote successen boekte en onder invloed van haar man kregen de laatste werken een uitgesproken lyrisch karakter.
Susanne Grützmann zorgt hier voor een gewetensvolle, sensibele en nauwkeurige, maar ook licht afstandelijke afwikkeling van dit volledige piano oeuvre.
Wat dat betreft toont Konstanze Eickhorst zich in haar selectieve programma wat geëngageerder. Met een andere, onbekendere volledige opname waarover hier niets kan worden gezegd, ging Jozef de Beenhouwer Grützmann op CPO 999.758-2 (4 cd’s) voor.√