Sousa: Sound off; Nobles of the mysterious shrine; Sabre and spurs; The picadore; Our flirtation; The high school cadets; The invincible eagle; Bullets and bayonets; The liberty bell; Riders for the flag; Solid man to the front!; The gallant seventh; The rifle regiment; The pride of the Wolferines; Golden jubilee; The Gridiron club; New Mexico; Sesqui-centennial exposition; The black horse troop; The Kansas Wildcats; Manhattan beach; Ancient and honorable artillery company; The national game; The glory of the Yankee navy. Eastman wind ensemble o.l.v. Frederick Fennell. Mercury 434.300-2 (73’12”). 1961
Marsen in algemene en bijzondere betekenis zijn van alle tijden en ze hebben steeds een beduidende rol gespeeld in de muziek, om het even of ze voor oorlogszuchtige of treurige gelegenheden of gewoon speels werden ingezet.
Alleen al daarom moet men dit typisch Amerikaanse materiaal van John Philip Sousa (1854-1932) kennen. Ze hebben gelukkig niets van de Pruisische paradepas of van een Mahleriaans karakter, maar wekken als specifiek Amerikaans idioom wel bewondering.
Wie Sousa’s bekendste marsen – El capitan, Hands across the sea, Imperial Edward, Semper fidelis, The thunderer en zijn bekendste, Stars and stripes forever – wil horen, moet elders kijken, bijvoorbeeld bij het Philip Jones Brass Ensemble o.l.v. Elgar Howarth (Decca 410.290-2) en genoegen nemen met een grein minder bravour.
En wie echt alle Sousa marsen met Fennell wil bezitten, wordt door Fennell bediend in een vet album met 51 cd’s ook van Mercury (478.3566). De in de geweldige Living Presence techniek gemaakte opname klinkt ondanks zijn ouderdom dauwfris.