Stephan: Musik für Geige und Orchester; Musik für Orchester met herziene versie. Sergey Stadler met het Melbourne symfonie orkest o.l.v. Oleg Caetani. Chandos CHSA 5040 (63’12”). 2005
Stephan: Musik für Orchester; Liebeszauber; Musik für Geige und Orchester. Dietrich Fischer-Dieskau (b) c.q. Hans Malle (v) met het Berlijns omroeporkest o.l.v. Hans Zender. Schwann CD 11623 (44’45”). 1983
Triest genoeg vond Rudi Stephan (1887-1915) op 28-jarige leeftijd de dood in een loopgraaf in Galicië. Stephan is het schoolvoorbeeld van een te vroeg gestorven componist. Hij had in Frankfurt en München gestudeerd en maakte al snel veel indruk met zijn eerste composities waardoor hij tot de grote beloften van de Duitse muziek werd gerekend.
Zijn artistieke experimenten richtten zich destijds vooral op de toenemend sceptisch beschouwde tonaliteit. Maar dan wel op een manier die evenzeer afweek van het idioom van Mahler of Reger, R. Strauss of Wolf, Zemlinksy of Schreker.
Stephans centrale weken zijn de Musik für Orchester uit 1910 die in 1912 is herzien. Bewust gaf hij ze geen poëtische titels mee, ook niet de omschrijving symfonisch gedicht: helemaal niets. Het gaat om abstracte eendelige muziekessays als pittige cocktails met een heel organisch karakter.
Oleg Caetani werkt zijn Stephanprogramma gewetensvol en nauwkeurig af, maar had iets meer durf en energie mogen tone. Hetzelfde geldt voor violist Sergey Stadler. Wat dat betreft is de Schwann opname beter.
Hans Zender laat horen wat voor schokkende indruk deze muziek kan maken, Hans Malle doet de zeer ambitieuze Musik für Geige volledig recht en Dietrich Fischer-Dieskau doet naar verwachting hetzelfde met de op muziek gezette tekst van Hebbel in Liebeszauber (vergelijk dit werk eens met het monodrama Erwartung van Schönberg!)
Wie geïnteresseerd is in Stephans werk, zou ook zijn opera Die ersten Menschen uit 1910 eens moeten proberen (CPO 999.980-2).