CD Recensies

STRAVINSKY: CONCERT VOOR PIANO EN BLAASORKEST; CAPRICCIO; MOVEMENTS; PETROESJKA 1947

Stravinsky: Concert voor piano en blaasorkest; Capriccio voor piano en orkest; Movements; Petroesjka 1947. Jean-Efflam Bavouzet met het São Paulo symfonie orkest o.l.v. Yan Pascal Tortelier. Chandos CHSA 5147 (79’40”). 2014

 

Heel praktisch dat hier alle weken voor piano en orkest van Stravinsky zijn bijeen gebracht. Wat Petroesjka daartussen doet? Het kan zeker als pianoconcert worden opgevat, alleen bevindt de vleugel zich niet vóór, maar ín het orkest wat aanpassing van de vertolker vergt nu hij een minder centrale, maar best nog virtuoze rol moet spelen. Dat lukt mooi al heeft hij moeite om tegen de fortissimi van het orkest op te tornen. Maar extroverte flair kent het resultaat zeker.

Het stalen vinger toucher van de geconcentreerde Bavouzet is goed op zijn plaats in het Concert, maar gelukkig compenseert hij dat om eenzijdigheid te vermijden met charme, net als in zijn realisatie van het lichtelijke slapstick Capriccio dat in 1929 werd geschreven als een soort alternatief van het Concert uit 1924. Hij speelt het met flair, energiek en precies.

Na de neoklassieke wereld van Stravinsky is de overgang naar het antitonale twaalftoons idioom van de Movements (1959) drastisch. Het stuk is een theoretisch geslaagd blijk van het succes dat de componist experimenterend met het gebruik van seriële technieken had, maar aangenaam om naar te luisteren is het niet bepaald.

Opvallend is verder de rol van het Braziliaanse orkest dat een hoog niveau bezit

Opvallend verder dat Chandos al opnamen van sommige Stravinskywerken in de catalogus had: het Concert met Boris Berman en Geoffrey Tozer (Chandos CHAN 66654/5) en het Capriccio, maar het leidt geen twijfel dat de nieuwe versies waardevoller zijn.

Een andere, geduchtere concurrent is Ilan Volkov (Hyperion CDA 67870), maar de Chandos opname klinkt wat beter. Het is grappig te weten dat er een opname van het Concert bestaat van Mewton Wood met het Residentie orkest onder Walter Goehr (British Music Society BMS 101 CDH). Hoe dat ook zij, de nieuwe perfect klinkende SACD uitgave is een succes.