CALDARA: MADDALENA AI PIEDI DI CRISTO
CD Recensies - C

Caldara: Maddalena ai piedi di Cristo. Maria Cristina Kiehr (s), Rosa Dominguez (s), Bernarda Fink (a), Andreas Scholl (altus) met de Schola cantorum Basiliensis o.l.v. René Jacobs. Harmonia Mundi HMC 90.5221-2 (2 cd’s, 2u. 06’02”). 1995

 

Antonio Caldara was een cruciale figuur in de muziekgeschiedenis, vooral als eerste componist van die een aanzienlijk aantal zogeheren ‘gereformeerde libretto’s’ van Apostolo Zeno en Pietro Metastasio toonzette. Bovendien was Caldara een van de productiefste componisten van zijn generatie. Hij schreef meer dan drieduizend werken, waaronder drieënveertig oratoria.

Hij werkte als maestro di cappella voor de hertog van Mantua en later voor prins Ruspoli in Rome, maar de laatste twintig jaar bracht hij door aan het hof van Venetië waar zijn productie die van tijdgenoten ver overtrof.

Maddalena ai piedi di Cristo (Magdalena aan de voeten van Christus) is een van zijn eerste oratoria, waarschijnlijk uit ongeveer 1698 toen hij nog freelance in zijn geboortestad Venetië werkte. Zoals de titel suggereert, gaat het werk over de berouwvolle Magdalena. Het schetst de geestelijke kwelling van de zondares als ze strijd levert tussen goed en kwaad (gesymboliseerd door Amor Celeste en Amor Terreno) en tot slot Christus’ genade vindt als ze ervoor kiest om het pad van genot en de ‘domme ijdelheid van het zwakke geslacht’ af te zweren en de hemelse liefde omarmt.

Wegens de andrgyne puurheid van Maria Cristina Kiehrs stem, is ze geknipt voor de rol van Magdalena. Haar aria’s vormen de hoogtepunten van deze opname. Ook Andreas Scholl (Amor Celeste) en Bernarda Fink (Amor Terreno) zijn sterk en het Schola Cantorum Basiliensis orkest onder dirigent René Jacobs baadt in de sterke resonantie van een weelderige akoestiek. Wie deze vrij sensationele opname goed beluistert, kan net als Magdalena een ingrijpende ervaring rijker worden.