Chin: Fantaisie mécanique; Xi; Akrostikon woordspel; Dubbelconcert voor piano, slagwerk en instrumentaal ensemble. Piia Komsi (s), Dimitri Vassilakis (p), Samuel Favre (slagw) met het Ensemble InterContemporain o.l.v. resp. Patrick Davin, Kazushi Ono en Stefan Asbury. Kairos KAI 001306-2 (72’23”). 1999, 2003, 2004
Oorspronkelijk was dit materiaal van de Koreaanse Ligeti studente Unsuk Chin bestemd voor een reeks aan jonge componisten te wijden serie van DG die nauwelijks materialiseerde. Gelukkig vond het daarna zijn weg naar Kairos.
Kernstuk en tevens belangrijkste onderdeel van de opname is Akrostikon woordspel uit 1991/3 waarin in zeven korte delen als het ware teksten uit kinderrijmpjes (inclusief iets uit Carrolls’ Through the looking glass, een thema dat de componiste tot een hele opera inspireerde) als het ware worden geatomiseerd tot afzonderlijke lettergrepen.
De realisatie vergt heel veel van een zangeres, maar Piia Komsi staat ver boven de materie en slaagt heel goed in een idiomatische verklanking.
Anders dan het voorbeeld van Antheils Ballet mécanique (Spalding, Naxos 8.559060) heeft de Fantasie mécanique naast motorische eigenschappen ook aantrekkelijke improvisatorische kanten.
Het dubbelconcert is in zoverre meteen al boeiend omdat het middenregister van de vleugel is bedekt met een dik boek, zodat de pianoklank daar een stuk doffer wordt en voor speciale, bijzondere effecten zorgt. Deze prepared piano zorgt zo voor een vervreemdend geluid en het slagwerk reageert aardig op door het kleine tips van het orkest op te pikken.
Het moeilijkste werk is Xi uit1998 voor blazers, strijkers en slagwerk dat symbolisch een atoom moet uitbeelden. Zo doorkneed als het Parijse ensemble InterContemporain is eigentijdse muziek is, zo goed zorgt het voor optimale verklankingen en ook de solistische bijdragen staan op hoog niveau.