CD Recensies

CIAIA: LAMENTATIONI SAGRA E MOTETTI

Della Ciaia; Lamentationi  sagre e motetti 1650, ‘Feria quinta’ 1-3, ‘Ferio sesta’ 1-3, ‘Sabato sancto’ 1-3; Toccata ‘sopra il motetto Ecce venio; Galilei: Toccata’s in C, G, g en c; Saracini: Toccata intitolata all’ilistrissimo signor Alfonse Strozzi; Lamentationi sagre e motetti; Bernia: Toccata cromatica. Roberta Invernizzi (s) met Laboratorio ‘600 o.l.v. Franco Pavan c.q. Franco Pavan (lt). Glossa GCD 922903 (2 cd’s, 1u. 46’26”). 2014

 

Van de Italiaanse componist Alessandro della Ciaia (ca. 1605- ca. 1670) is niet zoveel bekend behalve dat hij Venetiaans edelman en amateur componist en getalenteerd luitspeler was. Hij leverde teksten voor madrigalen leverde. Zijn Lamentatio virginis is door Van Veldhoven opgenomen (Channel Classics CCS 17098) evenals een deel uit Sacri modulatus (Channel Classics CCS SA 170020). 

De in 1650 geschreven  Lamentationi  sagre e motetti passen in de lijdensweek want ze zijn bestemd voor de ochtenddienst een blijk van verdriet te geven over de val van Jerusalem en het verschrikkelijke lot dat de bewoners trof. Waarschijnlijk is het werk bedoeld voor een kloosterkoor in Siena waar net als in Vivaldi’s Venetië veel uitvoerend muziektalent was gehuisvest.

Het gaat om een vrij intense en intieme passiemuziek die door Roberta Invernizzi, beschikkend over een noodzakelijk heel groot stembereik en een grote gevoeligheid voor het leed uit de tekst met het heel goede barokensemble Laboratorio ‘600  met dubbel harp, aartsluit, orgel en theorbe van Franco Pavan prachtig wordt voorgedragen.

Tussen de delen van dit werk in speelt Pavan op luit Toccata’s van Michelangelo Galilei, Claudio Saracini en Vincenzo Bernia plus een eigen bewerking van een bijpassend motet van della Ciaia.