Chopin: Mazurka’s nr. 1-57. Rem Urasin. Briliant Classics 95215 (2 cd’s, 2u. 35’55”).
Al voordat Chopin zich ermee bemoeide was de mazur een belangrijke dans in de Poolse traditie. Deze dans had hem al vroeg in haar greep. Zijn eerste bewaard gebleven mazurka dateert uit 1820 toen hij pas negen jaar oud was. Chopin bracht het grootste deel van zijn leven buiten Polen door. Maar hij schreef meer mazurka’s dan werken in andere genres dan ook en wat daaraan zo opmerkelijk is, dat ze zo gevarieerd klinken. Dat gaat van de sprankelende energie uit op.1/7 tot de rustige wanhoop uit op. 17/4 en van de melancholie van op. 24/1 en op. 30/1 tot de verhalend op. op. 33/4 en het heel fijnzinnige van veel uit op. 63.
Hij neemt de eenvoudige dansvorm in driekwartsmaat met de kenmerkende accenten en gepunteerd ritme dat de vorm tot een soort stampende wals vormt en maakt iets verfijnds van. De dans wordt iets sneller uitgevoerd dan de polonaise, maar niet zo vlot. Chopin schreef echter zijn mazurka’s niet als muziek om op te dansen, maar eerder als bitterzoete herinneringen aan zijn vaderland
Technisch zijn sommige daarvan goed speelbaar door amateurs, maar qua interpretatie zijn ze uitzonderlijk veeleisend en er is veel pianistische subtiliteit nodig om er ook iets geheel bevredigends van de maken. In muzikaal opzicht zijn de mazurka’s sterk gestileerd en vaak ook experimenteel in hun opeenvolging van toonaarden, harmonieën en melodiek. Juist dat aspect is, samen met de geest van de oorspronkelijke dans, het geheim van een goede uitvoering.
In totaal schreef Chopin 64 mazurka’s, waarvan veertien een op. postuum nummer dragen. Zover dat in de gauwigheid is na te gaan, bestaat er geen echt volledige opname.
De pianisten die naar letter en geest het meeste uitblonken in deze gestileerde dansen, waren Arthur Rubinstein (RCA 09026-63050-2), Vladimir Ashkenazy (Decca 448.086-2), Dmitri Alexeev (Narodowy Intstytut Fryderyka Chopina NIFCCD 2-4/5) en Garrick Ohlson (Arabesque Z 6730-2). Ook Yevgeny Kissin leverde een aardige, minder omvangrijke bijdrage (RCA 09026-62542-2).
Maar ook de Russische pianist Rem Urasin (1976) die zich enigszins specialiseerde in Chopin voelt zich evenzeer op zijn gemak in de dansen waarin de oorsprong van de mazurka nog duidelijk doorklinkt als in de meer gestileerde vormen. Hij verfraait ze niet nodeloos, maar tempert ook de levensvreugde niet.