Czerny: Grand nocturne brillant op. 95; Pianoconcert in a op. 214; Variaties over de ‘Mars van de Grieken’ uit de Le siège de Corinthe van Rossini. Rosemary Tuck met het Engels kamerorkest o.l.v. Richard Bonynge. Naxos 8.573417 (66’16”). 2014
Czerny: Bel canto concertante. Inleiding, variaties en finale over een thema uit Norma van Bellini op. 281; Grandes variations over 2 geliefde motieven uit Fra Diavolo van Auber op. 232; Inleiding, variaties en polonaise over ‘Tu vedrai la sventurata’ uit Il pirata van Bellini op. 160; Inleiding en briljante variaties over de mars uit Gli Arabi nella Gallie van Pacini op. 234. Rosemary Tuck met het Engels kamerorkest o.l.v. Richard Bonynge. Naxos 8.573254 (69’10”). 2014
Carl Czerny (1791-1857) behoorde tot de grote groep wonderkinderen waarvan de meeste in vergetelheid raakten toen ze opgroeiden. Maar Czerny bleef enige bekendheid houden omdat hij op tienjarige leeftijd een leerling van Beethoven werd en vaak diens werken in het publiek speelde.
Zelf werd hij later een gerespecteerde leraar, onder meer van Liszt. Zoals het hoogste opusnummer 861 aangeeft, componeerde hij in ieder geval kwantitatief enorm veel muziek.
Pianostudenten ploegen nog steeds door zijn études, mar hij schreef ook symfonieën, concerten, strijkkwartetten, liederen en enorm veel pianowerken, een aantal voor vierhandig. Het meeste daarvan bleef ongepubliceerd.
Na ruim een eeuw van doodzwijgen ontstond hernieuwde belangstelling voor het oeuvre van Czerny.
Een nadere kennismaking loont en daarvoor biedt dit tweetal cd’s een goede gelegenheid. Variatiewerken vormen de hoofdschotel. Daarbij gaat het als regel om tweedelige contrastrijke structuren met soms iets van sonatevorm en Beethoveniaanse gebaren. Grappig dat de componist leentjebuur speelde in de variaties op. 234 door iets te gebruiken uit diens vijfde pianoconcert, dat hij mede ten doop had gehouden.
Het pianoconcert is vrij substantieel en bij toerbeurt spiritueel en lyrisch. Misschien ook enigszins belangrijk als een der eerste echt romantische concerten. Schumann had grote waardering voor Czerny.
Briljant geschreven muziek en hier ook briljant uitgevoerd. Rosemary Tuck speelt in technisch opzicht een zelfverzekerd gedrag en ageert spiritueel. Ze heeft in die zin keurig Czerny’s Schule der Geläufigkeit met glans doorlopen.