CD Recensies

CHOPIN: CELLOSONATE; INTRODUCTION ET POLONAISE BRILLANTE

Chopin: Cellosonate in g op.66; Introduction et Polonaise brillante in C op. 3; Chopin (bew. Franchomme): Grand duo over thema’s uit uit ‘Robert le diable van Meyerbeer; Franchomme; Thema’s met variaties op. 22 nr. 1-3, ‘Donizetti’, ‘Beethoven’ en ‘Bellini’. Met Federico Bosco. Odradek  ODRCD 327 (75’08”). 2015

 

Onder de titel A mon ami die de verbondeheid van Chopin de cellist en componist Auguste Franchomme (1808-1884) uidrukt, brengt het duo Beatriz Blanco en Federico Mosco hoorbaar de hechte vriendschap en samenwerking tussen dit tweetal componisten in kaart. De twee ontmoetten elkaar in 1832 en Franchomme moet heel inspirerend zijn geweest voor Chopin.  Hij was het ook die Chopins sonate bij diens afscheid uit Parijs speelde.

De Introduction et polonaise van Chopin is gezien het lage opusnummer een vroeg werk uit 1830; de inleiding klinkt nogal geestig en de polonaise sprankelt levendig. De sonate uit 1846 is een rijp werk met een eerste deel vol melancholieke noblesse. Volgt een pittig scherzo, dan een kalmerend largo en de afronding wordt gevormd door een ritmisch energieke finale.

Het is niet meer precies na te gaan welk aandeel beide componisten hadden in hun gezamenlijke Grand duo op thema’s uit Meyerbeers Robert le diable. Het aardige stuk gehoord hebbende, lijkt dat ook niet zo belangrijk, want het krijgt hier zijn volle betekenis.

Het is de moeite waard om vervolgens te horen, wat Franchomme zelf met de nodige fantasie aanricht met destijds populaire thema’s van Donizetti (uit Anna Bolena), Beethoven en Bellini.

Dit is een weloverwogen recital met deels zelden gehoorde werken en de uitvoerenden blinken uit in expressieve, stijlvolle, maar gelukkig ook weer niet al te pretentieuze interpretaties.

Een bijzonderheid is nog dat Federico Bosco speelt op een double piano (twee piano’s in één behuizing) van Pleyel uit 1898.

Er was geen gebrek aan goede opnamen van de Chopinsonate - denk aan Maria Kliegel (Naxos 8.553159), Richard Harwood (EMI 359.645-2) en Paul Tortelier (EMI 574.333-2) – maar deze nieuwe is heel bijzonder.