Chopin: Pianosonate nr. 3 in b op. 58; Nocturnes in b op. 61/1, in E op. 62/2; Études in e op. 25/5, in op. 10/12; Ballade nr. 3 in As op. 47; Polonaise-fantaisie in As op. 61; Wals in As op. 64/3; Polonaise in fis op. 44; Rondo in Es op.16; Prélude in cis op. 45; Barcarolle in Fis op. 60; Mazurka’s op. 33 nr. 1-4. Charles Richard-Hamelin. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina NIFCCD 617/8 (2 cd’s, 1u.53’19”). 2015
Chopin: Nocturne in B op. 62/1; Études in a op. 10/2 en Ges op. 10/5; Fantasie in f op. 49; Ballade nr. 4 in f op. 52; Wals nr. 4 in F op. 34/3; Scherzo nr. 3 in cis op. 39; Andante spianato et grande polonaise op. 22; Polonaise-fantaisie in As op. 61; Impromptu nr. 3 in Ges op. 51; Mazurka’s op. 56 nr. 1/3; Pianosonate nr. 3 in b op. 58. Kate Liu. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina NIFCCD 619/20 (2 cd’s, 2u. 03’34”). 2015
Chopin: Nocturnes in Des op. 27/2, in B op. 62/1; Études in F op. 10/8 in gis op. 25/6; Ballade nr. 4 in f oop. 52; mazurka in a op. 17/4; Barcarolle in Fis op. 60; Wals nr. 5 in As op. 42; Andante spianato et grande polonaise op. 22; Préludes op. 28 nr. 1-24. Eric Lu. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina NIFCCD 621/2 (2 cd’s, 1u. 54’03”). 2015
Chopin: Mazurka in cis op. 41/4; Nocturne in B op. 62/1; Étude in b op. 25/10; Berceuse in Fis op. 60; Rondo in F op. 5; Variaties ‘Souvenir de Paganini’ in A KK, IVa/10; Berceuse in De op. 57; Mazurka’s op. 59 nr. 1-3; Pianosonate nr. 3 in b op. 58; Wals nr. 5 in As op. 42. Georgijs Osokins. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina NIFCCD 624 (79’39”). 2015
Chopin: Études in C op. 10/1 en As op. 10/10; Fantasie in f op. 49; Ballade nr. 2 in F op. 38; Wals nr. 4 in F op. 34; Mazurka’s op. 33 nr. 1-4; Pianoconcert nr. 1 in e op. 11. Seong-Jin Cho met het Nationaal filharmonisch orkest Warschau o.l.v. Jacek Kaspszyk. Narodowy Instytut Fryderyka Chopina NIFCCD 625 (78’00”). 2015
Iedere vijf jaar wordt in Warschau een van de grootste, belangrijkste en beste pianoconcoursen gehouden. In 2015 gebeurde dat voor de zeventiende keer in oktober. Tachtig van de ongeveer 450 tussen 1985 en 1999 geboren kandidaten – ongeveer de helft van hen uit China, Korea en Japan - werd toegelaten. Honderdzestig van hen deden mee in de voorronden, zevenenzeventig konden door naar de eerste ronde. Polen zelf leverde het grootste contingent deelnemers (14), gevolgd door China (13), Japan (12) Zuid-Korea (8), Rusland (6), de V.S. (4), Italië, Groot Brittanië en Canada (ieder 3), Tsjechië (2) en eentje uit Belorussia, Kroatië, Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Indonesië, Letland, Oekraïne en Oezbekistan.
In de jury zaten onder meer Martha Argerich, Dimitri Alexeev, Philippe Entremont, Nelson Goerner en Garrick Ohlsson.
De 21-jarige Zuid-Koreaan Seong-Jin Cho, leerling van Michel Béroff in Parijs, kon aan het eind €30.000 opstrijken als winnaar van de eerste prijs. De Canadees Charles Richard-Hamelin werd tweede en de in Singapore geboren Chinees/Amerikaanse Kate Liu kreeg de bronzen plak en de prijs van de Poolse omroep als beste mazurka vertolkster. Vierde werd de Amerikaan Eric Lu en een eervolle vermelding voor de Letse Georgijs Osokins.
Wie de keurig gedocumenteerde vijf albums van dat concours overziet, zal allereerst vaststellen, dat de winnaars onevenredig aan bod komen. Waarom nummer één maar een enkele cd ter beschikking krijgt, bezetten de lager geplaatsten er ieder twee.
Maar kwantiteit terzijde: het gaat om vijf vermoedelijk terecht uitverkorenen (een melding van conflict of protest is er niet). Logisch dat dit vijftal om te beginnen pianotechnisch, hoewel uit verschillende scholen met verschillende accenten, uitermate gedegen zijn toegerust. In expressief opzicht hebben ze ook alle iets eigens te melden. Aan sommige door iedereen gespeelde (mogelijk verplichte) stukken is dat te controleren en te vergelijken. Groot zijn de onderlinge verschillen zeker niet: hier wordt op heel hoog niveau gepresteerd.
Zoals dat tegenwoordig usance is, zijn deze laureaten ook op internet duidelijk aanwezig – wikipedia, you tube, FB – zodat veel informatie over hen te vinden is. Wie van hen we op bekendere platenlabels terugzien, valt af te wachten. Richard-Hamelin maakte voor Analekta al een Chopinrecital.
Het is vermoedelijk voorbehouden aan concours- en Chopin fanaten om bijvoorbeeld nog te luisteren naar de 15 cd’s van het concours in 2005 (DUX 0068) toen Rafal Blechaz won (DUX 0066). Even maakte hij furore, bezocht Nederland, maakte opnamen voor DG (Préludes 477.659-2, Polonaises DG 479.0928, beide pianoconcerten DG 477.8088) maar lijkt intussen vrijwel vergeten. Om van andere destijdse mededingers als Noboyuki Tsujii, Takashi Yamamoto, Jacek Kortus, Ka Ling Colleen Lee, Rachel Naomi Kudo, Dong Hyek Lim, Rieko Nezu, Dong Min Lim, Yeol-Eum Son,Yuma Osaki, Andrey Yaroshinskiy, Shohei Sekimoto – veel pure technici uit het Verre Oosten – maar te zwijgen.
Ouderen herinneren zich nog 1955 toen het strovuur Adam Harasiewicz won en Vladimir Ashkenazy, de veelzijdige blijver, ‘slechts’ tweede werd.
Sensationeel waren natuurlijk Maurizio Pollini (1960), Martha Argerich (1965), Mitsuko Uchida (1970) en Krystian Zimerman (1975) en het bleken misschien ook zonder die bekroning sterren van wereldformaat die decennia lang op de podia domineerden.
Nu maar afwachten hoe het deze hoogbegaafde nieuwkomers vergaat op de overvolle podia. Hun succes hebben ze verdiend.