CD Recensies

CAPLET: SEPTET, DIVERTIMENTI, SONNETTEN E.A.

Caplet: Conte fantastique; Les prières; Divertimenti voor harp ‘A la française’ en ‘A l’espagnole’; Quand reverrai-je, hélas!; Doux fut le trait; Septet voor 3 vocaliserende vrouwenstemmen en strijkkwartet. Laurence Gabel (hrp), Sharon Coste (s), Sandrine Piau (s), Sylvie Deguy met Musique oblique. Harmonia Mundi HMC 90.1417, HMA 195.1417 (55’18”). 1992

 

De vocalise – een meestal door sopraan, een enkele keer doorv tenor gezongen woordloze melodie, vaak op de klank ‘ah’ werd na 1912 bekend dankzij Rachmaninov. Maar daarvoor en daarna hanteerden ook andere componisten deze vorm: Glière, Vaughan Williams Foulds en Medtner.De stemmen voegen iets lenigs, nu eens melismatisch, dan weer lyrisch of zels sentimenteel als in een smartlap toe.

Ook Caplet, een soort link tussen Debussy en Messiaen, leverde een bijdrage. Zijn unieke septet werd in 1909 geschreven. Er komen drie vrouwenstemmen aan te pas in dit rapsodische werk. Het inderdaad heel bijzondere werk duurt echter slechts 14’14’. Het klinkt eerder geheimzinnig dan sensueel in een impressionistische vloed, nu eens loom, dan weer dramatisch.

Conte fantastique voor harp en strijkkwartet is gebaseerd op Edgar Allen poe’s The masque of the Red Death. Een macaber, sinister verhaal op minimalistische muziek met gedurfde harmonieën. Kalm, haast zuchtend stuk totdat aan het slot de dood (harp) angstaanjagend  zijn sluier afgooit.

Ook Les  prières voor zang,harp en strijkkwartet (1914) klinkt ascetisch en somber behalve even in de climax ‘Symboles des Apôtres’.

Beide Divertimenti uit 1924 werden geschreven voor harpiste Micheline Kahn. Het zijn mooie karakterstukken.

Volgen nog twee Sonnetten (1924) op teksten van Bellay en Ronsard voor sopraan en harp zijn dan eindelijk van wat luchtiger aard.

Musique obligue is gevormd door violisten Elisabeth Glab en Marie-Josée Richot, altviolist Michel Rebnard en celliste Isabelle Veyrier. Voor de zangpartijen traden drie uitgelezen zangeressen aan. Samen zorgde dit gezelschap voor zeer gave, inlevende, goed verzorgde verklankingen van dit ongewone repertoire. Dit is muziek voor werkelijk geïnteresseerden en kenners.