Copland: El salón México; An outdoor overture; Suite Billy the kid; Quiet day; John Henry; Lincoln portrait; Fanfare for the common man; Rodeo, 4 dance episodes; Suite Appalachian spring; Letter from home; Danzón cubano; Klarinetconcert. Benny Goodman (kl) met het Londens symfonie- c.q. Columbia symfonie orkest o.l.v. Aaron Copland. Sony SM2K 89323, 513909-2 (2 cd’s, 2u. 29’59”). 1963-1972
Mer ondertitels als ‘Celebration’ en ‘The ultimate Aaron Copland’ wordt dit dubbelalbum met een vrij omvattend programma orkestwerken van Copland aangeboden. De directie van de componist zelf moet de nodige authenticiteit waarborgen.
Maar het is ook handig om de essentie van Coplands geïnspireerde en kleurige muziek hier handig bijeen te hebben in een anthologie met orkestwerken, balletsuites en filmmuziek uit Coplands beste tijd van 1936 tot 1948.
Wie aan een kennismaking met dit soort Amerikaanse muziek begint, kan zich hier wentelen in een waar klankfeest. Een paar voorbeelden:
Het begin van Appalachian Spring, hier in de oorspronkelijke versie, is meteen heel sfeervol, El salón Mexico heeft een een verleidelijk ordinaire dancehal sfeer, de gesyncopeerde ritmen in Billy the kid en ‘Hoe down’ van Rodeo hebben het juiste karakter, er zijn mooie soli zoals de haast krijsende klarinet in Billy the kid. De intonatie is goed verzorgd in de Fanfare. De oudste opname is die van het klarinetconcert met niemand minder dan Benny Goodman.
Copland leidt het geheel met veel inzicht en de remastering van de oude analoge opnamen slaagde met behoud van de ambiance van de originelen en de toevoeging van wat nuttige details.