Costanzi: Sonates voor cello en b.c. in G, c, Bes, F, g; Sonates voor 2 celli en b.c. in F en g; Sollima: Il mandatore. Giovanni Sollima en Monika Laskovar met het Arianna Art ensemble. Glossa GCD 923801 (72’59”). 2016
Hij had de bijnaam Giovannino dei violoncello of ook wel Giovannino da Roma, deze Giovanni Battista Costanzi (1704-1778) die behalve deze werken voor zijn eigen instrument ook tal van opera’s, oratoria en cantates componeerde. Alles vergeten en dus ook (nog) niet als muziekconserve beschikbaar op een paar uitzonderingen na.
Giovanni Sollima stelt hier een stel sonates voor één en twee celli met basso continuo voor. Die laten duidelijk horen dat Costanzi zijn instrument en de mogelijkheden daarvan door en dor kende; hier benut hij ze en ze nemen soms een letterlijk hoge vlucht. De stijl van de muziek ligt op de grens van laatbarok en vroeg-klassiek.
Maar eveneens blijkt uit deze werken dat Costanzi een temperamentvol iemand moet zijn geweest, zo stormachtig klinkt deze muziek. Dat is waarschijnlijk niet slechts een blijk van Sollima’s virtuoze ideeën. Deze Italiaan, die zelf ook o.a. filmmuziek componeert, speelt als toegift zijn Il mandatore, een werk dat meer door zigeunerachtige dan door Italiaanse ritmen wordt beheerst en dat dus veel gemeen heeft met de vurige stukken van Costanzi die hij met alle mogelijke vaart en verve uitvoert, doch daarbij af en toe bijna uit de bocht vliegt. Monika Laskovar vult in de twee sonates voor 2 celli bekwaam de tweede partij in.
Het Arianna Art ensemble bestaat uit Andrea Rigano (vc), Paolo Rigano (barokluit en barokgitaar) en Cinzia Guarino (klav), dus authenticiteit is gewaarborgd.
Wie meer van Costanzi wil horen, vindt zijn Cantate Elpino, Tirsi e Angelo uitgevoerd door Silvia Frigato (s), Elena Biscuola (a). Alessio Tosi (t) en Gamba di Legno op Fra Bernardo FB 1409323 en een verzameling geestelijke koorwerken door Harmonia Sacra o.l.v. Peter Leech op Nimbus alliance NI 6273.