Marc Roger Normand (Couperin): Livre de tablature de clavecin. Davitt Moroney. Hyperion CDA 67164 (79’30”). 1999
De familie Couperin is wat compositietalent aangaat enigszins vergelijkbaar met de Bachs. Behalve de boven alles uit torende François ‘le grand’ (1668-1733) had je de organist François I (ca. 1631-ca. 1701), de organist Charles (1638-1679), Louis (ca.1626-1661), Nicolas (1680-1748) en Armand-Louis (1725-1789) en dan blijkt er ook nog een Marc Roger Normand (1663-1734) te zijn.
Die werd feitelijk pas teruggevonden (ontdekt) toen in een Italiaanse bibliotheek een onbekend manuscript met klavecimbelmuziek werd gevonden dat de titel Livre de tablature de clavecin draagt. Een zeventiende eeuws document naar bleek.
Dat maniuscript bevat 57 stukken, die meestal van andere componisten bleken te zijn. Chambonières, Le Bègue en zelfs Lully komen langs. Maar de keuze der stukken is heel opmerkelijk. Feitelijk hebben al deze miniaturen iets heel persoonlijks, vooral die van Paul de la Pierre en de andere leden uit Couperins familie.
Normand was een volle neef van François en moet zelf een eersterangs klavecinist zijn geweest. Los van zijn eigen werken voegt hij een heel stel variaties (27 coupletten) toe aan het bekende Folies d’Espagne. Om zich te onderscheiden van zijn directe familieleden nam hij de naam van zijn moeder aan.
Davitt Moroney die afwisselend een Nicolas Dumont klavecimel uit 1707 en een zeventiende eeuws Italiaans virginaal bespeelt, is een voortreffelijke pleitbezorger van deze muziek. Hij speelt met veel stijlgevoel en de nodige spontaniteit.