Clement: Vioolconcert in D; Beethoven: Vioolconcert in D op. 61. Rachel Barton-Pine met het Royal philharmonic orkest o.l.v. José Serebrier. Cedille CDR 90000.106 (2 cd’s 85’10”). 2007
Zoals Rachel Barton-Pine in 2002 al een combinatie opname maakte van de verwante vioolconcerten van Brahms en Joachim nr. 2 in d (Cedille CDR 90000.068), zo zorgde ze ook voor de wereldpremière cd opname van het vioolconcert uit 1805 van Franz Clement (1780-1842), gekoppeld aan het verwante vioolconcert van Beehoven. Net als Beethovens concert staat het in D en in beide gevallen zijn de cadensen van Rachel Barton-Pine.
Beethoven en Clement waren bevriend en het was Clement die de eerste uitvoering van Beethovens concert gaf. Dat was weliswaar opgedragen aan Stephan von Breuning, maar de componist had daaraan toegevoegd par Clemenza pour Clement.
Clements concert dat ongeveer twee jaar voor dat van Beethoven werd geschreven, staat nog vrij dicht bij Mozart en heeft best substantie dankzij mooie thema’s, heeft een dankbare solopartij die meteen mooi naar binnen glijdt; er is dankbaar veel passagewerk en de orkestratie is vrij luchtig. Het middendeel heeft een fijn zangerig karakter. Cadensen zijn niet overgeleverd, dus vulde Barton-Pine die zelf in.
Haar Beethovenvertolking is aan de bescheiden, te kalme kant met de beste momenten in het middendeel. De viooltoon had wat krachtiger mogen zijn.
Deze cd ontleent zijn belang aan Clement; voor Beethoven kan men beter terecht bij andere dames als Isabelle Faust (Harmonia Mundi HMC 90.1944), Liza Ferschtman (Challenge CC 72384), Patricia Kopatchinskaya (Naïve V 5174) en Janine Jansen (Decca 478.1530).