Cox: Hierosgamos. The blackbird whistling/Or just after; Hierosgasmos: Seven studies in harmony and resonance; Playing a round. Oni Buchanan c.q. Jenny Q Chai en Piotr Tomasz. ArpaViva CD 007 (48’39”). 2017
Het door pianiste Victoria Jordanova in de V.S. gestarte cd label legt zich in een nobele pionieropgave toe op het duidelijk hoorbaar verbreiden van de experimentelere kanten van de ontwikkeling van pianomuziek. In de praktijk zijn de uitgaven bescheiden en slechts van summiere info voorzien. Gelukkig is het mogelijk om aanvullende gegevens van het internet te plukken.
Het gaat om tussen 2001 en 2008 geschreven pianocomposities van Cindy Cox (1961) over wie de nodige basisgegevens op Wikipedia te vinden zijn. Als pianiste studeerde ze bij Lili Kraus, dus moet ze van binnen en buiten met het instrument vertrouwd zijn. De namen van haar compositieleraren aan de Indiana universiteit in Bloomington zeggen weinig in Europa.
Als componist is haar ‘post- of neotonale’ muziek gebaseerd op ‘het samenspel van akoestiek, technologische vernieuwingen, harmonische resonantie en dichterlijke zinspelingen’. Als dat wat vaag, hoogdravend en intellectualistisch geformuleerd is, lijkt het geboden om eens grondig een paar keer naar haar werk te luisteren.
The blackbird whistling/Or just after blijkt dan niets van Messiaens vogeltjesmuziek te hebben, maar heeft iets ondeugends. Opvallend is het pedaalgebruik.
Het zevendelige Hierosgamos naar het oud-Griekse concept van de ‘hieros gamos’ ofwel ‘plechtige huwelijk’ om alle eigenschappen van de pianoklank te bundelen, vormt de kern van het programma De titels van de in lengte tussen 2’45 en 7’32’ variërende deeltjes zijn duidelijk en kort maar krachtig. De piano wordt duidelijk vooral als motorisch slaginstrument gebruikt, maar kan ook zingen. Markante harmonieën en kleuren treffen.
Het aardigst en meest toegankelijk zijn de vijf stukken uit Playing around voor twee piano’s al een geestige dialoog waarin de beide uitvoerenden jongleren met elkaar toegespeelde motieven en ook melodieuze canons produceren.
Over alle vertolkingen kan worden gezegd dat ze een knappe, overtuigende indruk maken, maar te controleren met de bladmuziek erbij was dat niet zo gauw. Opmerkelijk en interessant is deze cd zeker.