Connesson: Flammenschrift; Pour sortir au jour; E chiaro nella valle il fiumu appare; Maslenitsa. Mathieu Dufour (fl) met het Brussels filharmonisch orkest o.l.v. Stéphane Denève. DG 481,2711 (52’08”). 2016
Medio februari 2018 stond het ongeveer tien minuten durende Flammenschrift uit 2012 van Guillaume Connesson op het programma van het Radio filharmonisch orkest onder leiding van Stéphane Denève tijdens een zaterdag matinée. Volgens de componist gaat het om een eerbetoon aan een Duitsland vol vreugde en drama, waarvoor hij Beethovens Symfonie nr. 4 als vertrekpunt koos.
Om behalve de eerder besproken cd met o.a. het Celloconcert en Lucifer (DG 481.1166) meer van Connesson te beluisteren, bood zich de hier te bespreken opname aan.
In een blinddoektest valt waarschijnlijk niet makkelijk te raden dat de hier vastgelegde werken van een Fransman uit de post-Boulez tijd zijn. Hooguit wijzen de iriserende klanken richting Messiaen, hoewel de componist zelf beweert dat Shostakovitch, Adams, jazz en pop belangrijke inspiratiebronnen voor hem vormen. Een muzikaal vakman tot in zijn vingertoppen is hij in ieder geval.
Dat blijkt ook uit zijn Pour sortir du jour, een vijfdelig fluitconcert met achtereenvolgens ‘Danse processionnelle’, ‘Entrée dans la Douat’, ‘Danse de la justification’, ‘La balance des dieux’, en ’Danse dans les champs de lalou’.
Daarna volgen ‘E chiaro nella valle il fiume appare’ als een soort ode aan het heldere licht in Italië en ‘Maslenitsa’ als beeld van een kleurig, feestelijk Rusland. Ook daarin begint de stem van Connesson zich tot een belangrijke hedendaagse te ontwikkelen en deze uitgave is zeker een succes. Het Brusselse orkest onder Denève die zich onderhand een Connesson expert mag noemen speelt energiek en met gloed.