CD Recensies

COULAIS: STABAT MATER

Coulais: Stabat mater. Aïcha Redouane (zang), Laurent Korcia (v) Guillaume Depardieu (zang), Robert Wyatt (zang), Marie Kobayashi (ms), Claire Désert (kl, p) e.a. met het kamerkoor Mikrokosmos o.l.v. Loïc Pierre. Naïve V 5038 (68’00”). 2005

 

De Franse componist Bruno Coulais (1955) werd vooral bekend door zijn filmmuziek voor Microcosmos (1995), Himalaya (1999) en Les choristes (2002) en het zal daarom niet verbazen dan veel van zijn andere werken filmische kwaliteiten met een neiging tot (opera)theater hebben waarin de menselijke stem een belangrijke rol speelt.

Zin in 2005 gecomponeerde Stabat mater is geschreven in opdracht van het Saint Denis festival en dankt zijn ontstaan aan de foto van een huilende moeder met de titel ‘De madonna van Bentalha’ na een nachtelijke massamoord door de FIS in 1999, gemaakt door de fotograaf Houcine Zaourar.

Van de oorspronkelijke Stabat mater tekst gebruikte Coulais 13 coupletten en veranderde de volgorde en vulde deze aan met drie teksten uit La passion de Rábia op gedichten van Rábia al Adwawiyyya waarvoor de muziek werd gecomponeerd door de Egyptische zangeres Aicha Redouane an Habib Yammine. 

De daardoor ontstaande botsing tussen stijlen leidt niet helemaal tot een coherent werk, maar misschien was dat ook de bedoeling in het door klassieke traditie en wereldmuziek bepaalde werk waarin Arabische zang van Aïcha Redouane tegenover minimalistische herhalingen en rock-achtige muziek staan. 

Het treffendst zijn de gedeelten waarin het Mikroskosmos koor zingt; de grove stemmen van de straatzangers Depardieu en Wyatt lijken niet helemaal in het werk te passen, de andere solisten verrichten mooie bijdragen en die van Redouane is echt bijzonder. Soms lijkt even sprake van elektronische behandeling van gezongen materiaal omdat het wat onnatuurlijk klinkt.

Uiteindelijk blijken het gewild aandoende conglomeraat aan stijlen en het gebrek aan structuur de grootste handicap van deze compositie, hoe interessant de uitvoering ook is. Het mooist slaagden ‘Dolente’ en ‘Fac ut portem Christi mortem’.