Cui: Piano transcriptions. Suite voor piano vierhandig nr. 2 in E op. 38; Miniaturen op. 20 nr. 1-12 (bew); Miniaturen op. 39 nr. 1-6 (bew). Maria Ivanova en Alexander Zagarinskiy. Hännsler HC 17049 (67’56”). 2017
Van de vijf Russische componisten uit het ‘Machtige hoopje’ (Borodin, Cui, Moesorgsky en Rimsky-Korsakov) was de in Vilnius met een Franse achtergrond geboren César Antonowitch Cui (1835-1918) de geheimzinnigste en onbekendste. Hij was luitenant-generaal in het Russische leger en studeerde muziek bij Balakirev en Dargomyzsky.
Hij werd meer bekend met zijn talrijke tijdschriftartikelen (o.a. La musique en Russie) en kritieken dan met zijn niet typisch Russisch klinkende muziek, die eerder onder de invloed stond van Schumann en Franse componisten.
Hij schreef elf opera’s en orkestreerde Moesorgsky’s De jaarmarkt van Sorotchinsky.
Verder staan ruim 200 liederen, koorwerken, kamermuziek en pianowerken waaraan op cd feitelijk niet zoveel aandacht aan is besteed. Op pianogebied leverde Jeffrey Biegel een opname van de Préludes op. 64 nr. 1-25 (Naxos 8.555557), maar is de oogst verder nogal beperkt. Er valt dus veel te (her)ontdekken.
Als pianoduo stonden Maria Ivanova en Alexander Zagarinsky vierhandige werken als beide Scherzi, de Pianostukken op. 69 nr. 1-3 en de 10 Stukken voor vijf vingers op. 74 ter beschikking, maar in plaats daarvan kozen ze voor bewerkingen van een paar van Cui’s mooiste solostukken die ze eendrachtig heel geïnspireerd vertolken.