Colasanti: Requiem Stringgeranno nei pugni una cometa. Mariangela Gualtieri (spr), Monica Bacelli (ms), Massimiliano Pitocco (bandoneon) met het Ensemble vocale Continuum en het Haydn orkest Bolzano et Trento o.l.v. Maxime Pascal. Dynamic CDS 7807 (52’05”). 2017
Het negendelige oratorium Zij zullen een komeet in hun vuisten omklemmen van de Italiaanse Silvia Colasanti (1975) met achtereenvolgens ‘Requiem aeternam’, ‘Alle piccole e grandi ombre’, ‘Dies irae’, ‘Se come dici apare’, ‘Quid sum miser’, ‘Questo re tremendo e maestoso’, ‘Lacrimosa’, ‘Dunque si pud’ en ‘Lux aeterna’ schreef dit werk op tekst van Mariangela Gualtieri die zelf de tekst spreekt ter herinnering aan de slachtoffers van de aardbevingen die het land onlangs troffen.
Het gaat om een ‘meloloog’ in de geest van haar Orfeo, flebile quertir lyra uit 2009 voor spreekstem, vocale solisten, die over rouw. verdriet en hoop zingen, bandoneon (in de rol van de wedergeboorte), koor en orkest. De gelukkig niet te retorische muziek is heel intens en heeft een nogal theatrale opzet die tracht iets uit te drukken wat moeilijk uit te drukken is aan leed, mededogen en hoopvolle verwachting.
In 2011 verscheen een eerdere opname met werken van Colasanti. Die bevatte Il canto di Atropo, Chaos (Commento a Haydn H. XXI/2 ouverture, La rosa que no canto en To muddy death, Ophelia (Dynamic CDS 671). Dit betekende de aangename kennismaking met de in 1975 in Rome geboren componiste van wie eind januari 2018 het Strijkkwartet Ogni Cosa ad orni Cosa ha netto audio in Amsterdam in première ging.
Colasanti is een componiste die op oorspronkelijke, hedendaagse wijze veel te zeggen heeft, juist in rituele muziek en die de moeite van het aanhoren waard is.