CD Recensies

CHARPENTIER, M.A.: LITANIES

Charpentier, M.A.: Litanies. Litanies de la vièrge; Magnificat à 3; Ouverture pour le sacre d’un évèque; Leçons de ténèbres. Stéphane Degout   (b), Samuel Boden (t), Zoë Brookshaw (s), Anna Dennis (s), Anna Harvey (ms), Thomas Walker (t) en Ashley Riches (bs) met Arcangelo o.l.v. Jonathan Cohen. Hyperion CDA 68171 (73’31”). 2016

 

Naast Italië leverde Frankrijk in de achttiende eeuw de grootste bijdragen aan de klaagliederen voor de Stille Week. Bernier, Fr. Couperin, Delalande, Gouffet, Lambert, Michel en ook Marc Antoine Charpentier droegen hun steentje bij.

Charpentier zorgde hier voor een mooie fusie tussen de gevoelige Franse en de meer gepassioneerde Italiaanse stijl en het is de verdienste van Jonathan Cohen dat hij daarvoor in een kleine bezetting van één stem per partij de juiste expressie aan geeft. Stéphane Degout horen we met zijn warme bariton in de ‘lessen’ 1 en 3, Samuel Boden met zijn lichte haute-contre in nr. 2.

In het Magnificat voegen Ashey Riches (bs) en Thomas Walker (t) zich bij de vorige zangers en in de zesstemmige Litanies de la vièrge die Carissimi invloeden vertoont, komen daar Zoë Brookshaw, Anna Dennis en Anna Harvey bij.

De feestelijke Ouverture pour le sacre d’un évèque werd geschreven voor de inhuldiging van een bisschop.

Met dit fijne programma bewijzen de solisten, de blokfluiten en de strijkers van Arcangelo opnieuw hun grote gaven, haast nog beter dan wat William Christie in dergelijk repertoire liet horen. De opname is rijk aan details.