CD Recensies

COPLAND: PIANOKWARTET; SEXTET E.A.

Copland: Movement; Stukken voor strijkkwartet nr. 1 en 2; Vitebsk, studie  op een Joods thema; Pianokwartet; Sextet voor piano, klarinet en strijkkwartet. Martin Roscoe (p) en Michael Collins (kl) met het Vanbrugh kwartet. ASV DCA 1081 (64’56”). 1999 

Werken voor piano, viool, altviool en cello in volmaakte harmonische kennen we in de vorm van Pianokwartetten van Mozart, Beethoven Mendelssohn, Brahms, Dvorak, Saint-Saëns, Héritte-Viardot en Fauré. Zo’n werk wordt minder vaak geprogrammeerd dan een huiselijker Pianotrio.

Toch hebben programmeurs en (ad hoc) ensembles een ruime keus en hun ook zou ook kunnen vallen op het Pianokwartet dat Aaron Copland in 1950 componeerde. 

We komen het tegen op een cd met enige van de weinige andere kamermuziekwerken die hij schreef. Movement is een verinnerlijkt stuk uit zijn studententijd in Parijs en deelt een thema met zijn latere Symfonie voor orgel en orkest, mooi verkrijgbaar van Simon Preston en Leonard Slatkin het het St, Louis orkest (RCA 09026-68292-2).

De beide Stukken uit 1928 zijn aardige rariteiten als vruchten van zijn lessen bij Nadia Boulanger. Vitebsk is een trio uit 1929 met kwarttonen en een fijn allegro.

In het driedelige Pianokwartet in langzaam, snel, langzaam model betreedt hij nieuw terrein, nog voordat Stravinsky zich aan seriële techniek waagde en het Sextet blijkt een bewerking te zijn van de Short symphony (Symfonie nr. 2, Tilson Thomas, RCA 09026-68541-2) uit 1933 die te moeilijk werd geacht en tot 1944 moest wachten voordat hij de eerste keer werd gespeeld. Hier horen we het in ideale kamermuziekvorm.

Roscoe, Collins en het Ierse Vanbrugh kwartet zorgen voor best deskundige vertolkingen waarin het hooguit aan de uiterste finesse mankeert. De opname laat niet ideaal de zachtste passages goed horen, maar als geheel is deze collectie zeker de moeite waard.