CD Recensies

CAGE: NOCTURNE; OPHELIA; DREAM E.A.

Cage: Nocturne voor viool en piano (bew.); Ophelia; Dream; Melodies nr. 5, 6; Eight whiskus; In a landscape; Feldman: For Aaron Copland; For Philip Guston; The viola in my life nr. 3. Maurizio Barbetti (va) en Rossella Spinosa (p). Stradivarius STR 33819 (53’29”). 2008

Onder de titel In a silent way maakte het Italiaanse duo een interessant programma met composities van John Cage en Morton Feldman. Het opvallends daarbij het tot een minimale omvang herleide For Philip Guston voor trio dat in zijn volle omvang viereneenhalf uur duurt.

Verder krijgen we met Ophelia uit 1946 en Eight whiskus uit 1985 een goed inzicht in de ontwikkeling die het oeuvre van Cage doormaakte van het gedurfde experiment tot het bondige minimalisme.

Bij Feldman zowel als Cage valt op hoe zij een relatie trachten te leggen tussen geluid en beeld. Waar Cage door Rauschenberg werd geïnspireerd, was dat bij Feldman Guston.

Voor de zorgvuldig uitgewerkte vertolkingen past grote waardering.