Chopin: Harpistically yours, Chopin. Étude in As op. 25/1 (bew.) Ballade nr. 1 in g op. 23 (bew.); Nocturnes in f op. 55/1 en in Es op. 55/2 (bew.); ‘De wens van een jong meisje’, ‘Mijn liefje’, ‘De knappe jongen’, ;De boodschapper’, ‘De ring’, ‘Hymne aan het graf’ uit Poolse lederen op. 74 (bew.); Prélude in cis op. 45 (bew.). Coline-Marie Orliac (hrp) en Olga Pasiecznik (s). Hello Stage HLSCD 008 (56’00”). 2018
Wie dacht dat Chopin en de piano een onverbrekelijke twee-eenheid vormen, kan zich misschien door de Franse, in Italië actieve Coline-Marie Orliac op andere gedachten laten brengen. Steeds meer harpisten zoeken repertoire dat zich goed voor zinvolle bewerkingen leent buiten hun eigen domein. Chopin blijkt een dankbaar slachtoffer, zeker als je een virtuoos bent als zij en wanneer je de juiste expressie vindt. De muziek krijgt er wat lichtvoetigs en tintelends van. Feitelijk ook iets intiems, als vroeger uit zo’n Parijse salon.
Het was een goede inval om met de Oekraïns-Poolse sopraan Olga Pasiecznik zeven van de zeventien Poolse liederen (er hadden daar nog best een paar meer bij gekund) die zich ook zeer goed voor deze bewerkingen lenen. Voor de harpiste is het wel een hele stap na ‘Hunan’ van de Taiwanese componiste Chia-Yu Hsu (1975) (Naxos 8.559713).