CD Recensies

COUPERIN: PIECES DE CLAVECIN, BOEK 4, BARCHETTA

Couperin, F.: Pièces de clavecin, boek 4. Guillermo Brachetta. Resonus RES 10240 (2 cd’s,  2u.,36’16”). 2018

Naar de normen van zijn tijd was François Couperin geen geweldig productieve componist, maar zijn nalatenschap van twee Orgelmissen, die Leçons de ténèbres, instrumentale kamermuziek en, bovenal zijn muziek voor klavecimbel getuigt van een scrupuleuze aandacht voor het detail.

Couperins Ordres - een term die hij gebruikte om groepen stukken in dezelfde toonaard aan te geven - ergens tussen een suite en een bloemlezing - moeten worden beschouwd als een grote uitdaging voor elke klavecinist.

Niet alleen moet die Couperins heel gedetailleerde aanwijzingen opvolgen, maar ook nog eens de raadsels, abstracties en metaforen in zo veel van zijn werken onder ogen zien en zo mogelijk proberen deze te interpreteren.

Niet zoveel klavecinisten hebben Couperins odyssee voor klavecimbel geheel opgenomen. Van hen wat de in 1989 gestorven Scott Ross de meest consistente (STIL  1502SAN 03, 12 cd’s).

Barchetta begint voorlopig tot de Ordres nr. 20-27 maar wekt de indruk om de stukken volledig op te nemen. Daarvoor staat hem een mooi instrument met twee manualen uit 2010 van Keith Hill ter beschikking dat is gebouwd naar een voorbeeld van Pascal Taskin uit 1769.

De Argentijnse klavecinist Guillermo Brachetta verkeert sinds hij in 1995 naar Nederland kwam om in Amsterdam zijn studie af te ronden vaak hier. In 2014 maakte hij met sopraan Klaartje van Veldhoven en gambist Robert Smith een opname met werken van Purcell (Klaartje van Veldhoven KV 2014-2) meteen gevolgd door Divene noise met theatermuziek van Rameau, F. Couperin en Le Roux samen met zijn leraar Menno ven Delft (Resonus RES 10145).

Nu is de beurt aan François Couperin met band vier van diens Pièces de clavecin dat de ‘Ordres’ 20-27 bevat.

Barchetta heeft een vlekkeloze techniek en beschikt over het vermogen om Couperins muziek te schilderen met een spel dat majestueus of broos kan zijn naar gelang het onderwerp daarom vraagt. De karakterstukken krijgen veel charme mee, de ornamenten zijn mooi gespeeld en in de grote patronen is mooi filigraanwerk aangebracht.

Fijn zou zijn als dit heel goede begin meer doet volgen.