De Croes: Sonate égarée, La. Triosonates op. 5 nr. 1-6. Barroco Tout. Linn CKD 597 (62’19”).
Henri-Jaques de Croes (1705 - 1786) was een Belgische, in Antwerpen geboren componist die van 1723 tot 1728 violist was die daar in de cappella van de Jacobskerk werkzaam was en later, in 1743, toetrad tot het orkest van Prins Anselm Franz von Thurn und Taxis in Frankfurt waar hij vijf jaar bleef. In 1777 duikt hij op in Regensburg, waar hij tot 1805 bleef, toen Napoleon een einde maakte aan het Heilige Roomse Rijk. Daarna keerde hij naar België terug.
Zijn kamermuziekwerken uit op. 1-4 genoten in vakkringen enige bekendheid, maar op. 5 was een grote onbekende. Geen wonder, want het was zoek. Ergens tussen 1735 en 1746 moet het in Parijs zijn uitgegeven, maar nu bevindt het zich in de Virginia muziekbibliotheek in de V.S. Veel andere werken raakten ook verloren en zoek, daaronder 24 symfonieën en wat gewijde muziek. Langs wat voor kronkelwegen komt onbekende, lang niet bestaand geachte muziek soms aan het licht ….
Het in oude muziek gespecialiseerde Brusselse ensemble Barroco Tout dat bestaat uit Ganaël Schneider (kl), Carlota Garcia (traverso), Izana Soria (v) en Edouard Catalan (vc) en dat ook tijdens het Festival Oude Muziek in Utrecht optrad, voert deze ‘vermiste - égaré betekent vermist - sonates’, geschreven in een stijl die invloeden verraadt uit alle richtingen van de Europese Rococo heel dienstig en meer dan competent uit en zorgt zo voor een kennismaking met een collega uit dezelfde tijd in Nederland, Unico van Wassenaar.
Een uniek uitgave om dankbaar voor te zijn. Eenmaal attent gemaakt op De Croes, blijkt in de serie Concerti Flandriae een cd te zijn verschenen met meer weken van De Croes, namelijk zijn Concerto à quatro, zin Fluitconcert in b, Vioolconcert in e en de Concerti grossi in F en C met dirigent Patrick Peire (Euloda 1216) uit 1995 en nog eentje van Peire met voornamelijk Motetten (Et’cetera KTC 1605, Eufoda 1358) uit 2004.