Czerny: Pianoconcertino in C op. 210 (213); Andante en rondo op. 213; Grand pianoconcert nr. 2 in Es; Rondino sur un thème favori de l’opéra ‘Le maçon’ d’Auber op. 127. Rosemary Tuck met het Engels kamerorkest o.l.v. Richard Bonynge. Naxos 8.573998 (82’19”). 2019
Na twee hier besproken eerdere uitgaven met werken voor piano en orkest van Carl Czerny uit 2014 (Naxos 8.573254 en 8.573417) in dit de derde maal dat Rosemary Tuck een programma van deze componist aanbiedt. Zou ze bezig zijn aan een project dat naar volledigheid streeft?
Van Czerny is bekend dat hij bij Beethoven studeerde en als solist twee van diens Pianoconcerten in première bracht, daaronder nr. 5. Hierdoor blijkbaar geïnspireerd schreef hij daarna zijn eigen ‘Keizerconcert’ met de titel Grand concert dat ook in Es-groot staat. Inderdaad is het lang (45’40”), met mooie, fraai ontwikkelde thema’s en vol grootse gebaren. Geen eenvoudige opgave voor Rosemary Tuck met al die snelle passages, cascades, arpeggio’s, maar heerst soeverein over de materie en geeft het werk karakter en betekenis: de grandeur van het eerste deel, de mildheid van het tweede en de esprit van de finale.
Het Concertino uit 1829 is lichter van toets en klinkt speelser in haar handen en het Variatiewerk is daarna weer veeleisend in technisch opzicht, maar de pianiste zorgt ook voor een zangerig lyrisch zangerig karakter in de variaties.
Bonynge en zijn orkest steken als begeleiders in uitstekende vorm. Aan succes dus geen gebrek.