CATTANEO: VIOOLCONCERTEN DUBBELCONCERT

Cattaneo: Vioolconcert in A (Geleidelijk concert); Vioolconcerten in F, A (Schweriner concert) en A; Concert voor viool, fagot en orkest in D;  Anon.: Sinfonia voor 2 hobo’s en strijkorkest in G en voor strijkorkest Bes; Ouverture voor 2 hobo’s, fagot en strijkorkest in c. Anton Steck (v), Wouter Verschuren (fag) met L’arpa festante o.l.v. Anton Steck. Accent ACC 24364 (73’23”). 2019

Ook de waarschijnlijk in Lodi geboren componist en violist Francesco Maria Cattaneo (1697 - 1758) kon om een goede baan te krijgen de roep naar het Noorden niet weerstaan en werd als opvolger van Pisendel niet alleen concertmeester van het hoforkest in Dresden, maar had ook die positie in München en was als violist tevens werkzaam aan het Saksisch-Poolse hof.

Hij componeerde louter werken voor viool, meest Sonates voor viool en b.c., maar naar hier blijkt ook virtuoze Vioolconcerten en een Dubbelconcert. In deze werken zijn duidelijke sporen van Vivaldi en Hasse te vinden, wat ze erg aantrekkelijk maakt.

Het is te danken aan het archief van de Dresdense Hofkirche dat zowel de werken van Cattaneo als die van de anonieme componist van de Sinfonia’s in Italiaanse stijl en de Ouvertures in Franse stijl hebben overleefd en teruggevonden zijn in ’Schrank II’, waaruit de toenmalige kapelmeester Julius Rietz ze midden negentiende eeuw terugvond.

Naar het lijkt is dit de eerste opname van zijn werk en voor het feit dat de Duitse barokviolist Anton Steck (met een Stainer uit 1685), die concertmeester was in Musica antiqua Keulen en Concerto Köln zich daarvoor opwierp. Wouter Verschuren staat hem gelijkwaardig terzijde in het Dubbelconcert en het naar rato niet te gering bezette Münchense L’arpa festante begeleidt met de juiste mate aan gedrevenheid.

Best een aardige ontdekking op het gebied van compositorische en uitvoeringstechnische Europese samenwerking.