CAPLET: MIROIR DE JÉSUS, LE

Caplet: Le miroir de Jésus. Marie-Claude Chappuis (ms), Anne Bassand (hrp), Marc-Antoine Bonanomi (cb), het Sine nomine kwartet en het Ensemble vocal de Lausanne o.l.v. Jean-Claude Fasel. Mirare MIR 160 (66’55”). 2011

De Franse componist André Caplet (1879- 1925) die n Parijs bij  Leroux, Vidal en Lenepveu studeerde en in 1901 de Prix de Rome won, werd in eerste instantie werkzaam als assistent-dirigent van Édouard Colonne en dirigent van het Théâtre de l’Odéon. Van 1910 tot 1914 was hij operadirigent in Boston. Hij introduceerde Schönbergs 5 Orkeststukken, Ravels La valse en Satie’s Socrate bij het Franse publiek.

Caplet raakte in 1907 ook goed bevriend met Debussy die hem toevertrouwde om zijn Martyre de Saint-Sébastien te orkestreren. Maar Caplet schreef ook zelf aardig wat subtiele werken. Hij stond duidelijk onder invloed van Fauré en Debussy, maar wist inn zijn werken ook een heel eigen sfeer te wekken door een sensibele, dichterlijke schrijfwijze en een heel eigen harmoniebouw en instrumentatie.

Van zijn composities werden vooral de liederen Les prières en Le miroir de Jésus voor solostem, vrouwenkoor, harp en strijkorkest bekend. Eerstgenoemd werk staat op een elders besproken cd van Sharon Coste (Harmonia Mundi HMA 195.1417).

Hieruit blijkt dat de jonggestorven Caplet vooral aandacht schonk aan religieuze muziek en Le miroir de Jésus is zijn meesterwerk op dat gebied. Het is een driedelige compositie, gewijd aan de geboorte van Christus, zijn passie/kruisiging en wederopstanding.

Ieder deel wordt door het koor aangekondigd; daarop volgt een instrumentaal voorspel waarna de mezzo vijf sonnetten op tekst van Henri Ghéon zingt. Hoewel het werk zuinig is georkestreerd voor harp en strijkers, wordt een groot bereik aan emoties en klank bestreken.

In deze verklanking zijn de instrumentale kleuren mooi geïllustreerd en staat alles precies op zijn plaats. Mezzo Marie-Claude Chappuis beschikt over een aangenaam warme stem die ze intelligent inzet en zeker ook niet zonder vervoering te wekken. Het koor voegt daar sfeervolle, vrij etherische tussenwerpsels aan toe. Het wek zal voor velen een bijzondere ontdekking zijn.