CD Recensies

CAGE MEETS SATIE

Cage meets Satie. Werken voor 2 piano’s. Cage: Dansen voor 2 geprepareerde piano’s nr. 1-3; Experiences nr. 1; Satie: Socrate (bew. Cage). Anne de Fornel en Jay Gottlieb. Paraty PTY 159183 (55’53”). 2019 

Erik Satie behoorde tot de componisten die John Cage buitengewoon bewonderde nadat hij in 1948 in de V.S. tijdens een reeks concerten en in 1949 tijdens zijn verblijf in Parijs diens muziek nog nader had leren kennen. Daar bestudeerde hij diens manuscripten en reageerde hij enthousiast toen hij Hugues Cuénod en Suzanne Tézenas Socrate hoorde uitvoeren en Jean Mollet leerde kennen die Satie nog had gekend.

Cage schreef zijn Experiences en 3 Dansen voor 2 piano’s tijdens een verblijf aan het Black Mountain College in North Carolina 1948 waar tijdens een lange reeks optredens de muziek van Satie aan de orde werd gesteld met als een van de hoogtepunten een vertolking van Le piège de Méduse uit 1913. Cage hield bij die concerten vaak een voordracht onder de titel Defence of Satie. Daarna bewerkte hij diens ‘drame symphonique’ Socrate uit 1918 voor twee van bouten, gummen, munten, stukjes stof en plastic voorziene piano’s in opdracht van het pianoduo Robert Fitzdale en Arthur Gold.

Daarbij vermeed hij het gebruik van het lage register. Sommige klanken klinken nog herkenbaar als pianomuziek, andere hebben meer van slagwerk of klinken metalig en ratelend en het linker (una corda) pedaal zorgt voor klankvariatie.

Het werk diende drie jaar later als begeleiding van het ballet Dromenon van Merce Cunningham, net zoals dat eerder het geval was met de bewerking van Socrate.

De Franse Anne de Fornel en de Amerikaan Jay Gottlieb spelen het hele programma zodanig dat aan hoge wensen van getrouwheid is voldaan.