Copland: Concert voor klarinet, harp, piano en strijkorkest; Latin American sketches nr. 1-3; Quiet city; Suite Appalachian spring. Laura Arden (kl), Paula Engerer (h), Scott More (tr) met het Nashville orkest o.l.v. Paul Gambill. Naxos 8.559069 (62’47”). 2001
De eerste versie die Aaron Copland (1900 - 1990) maakte van het volledige voor Martha Graham geschreven ballet Appalachian Spring was slechts geïnstrumenteerd voor dertien instrumenten. Het geldt nog steeds als een hoogtepunt uit de Amerikaanse muziek in een geïnspireerde en poëtische New Deal gedaante. Later volgden wat bewerkingen, maar het Nashville orkest komt met een van de minst bevredigende oplossingen door het werk door een volledig orkest uit te voeren kn een arrangement waarin de vele strijkers de enkelvoudig bezette blazers te zeer domineren.
Bovendien zijn er balansproblemen en mist de vertolking ritmische pit en sprankeling. De drie Latin American sketches klinken alsof ze nooit ten zuiden van de Rio Grande zijn gekomen en het Klarinetconcert is alleen maar saaie routine. Quiet city komt er relatief het beste af.
Ga voor Appalachian spring liever naar terug naar de door de componist zelf gedirigeerde oorspronkelijke versie (Sony SM2K 89323) en voor het Klarinetconcert naar Benny Goodman (Sony MK 42227 of SM3K 46559).