Cleve, De: Missa Rex Babylonis; Carole qui veniens; Es wei uns Gott genedig sein; Laudate Dominum; Timete Dominum; Credo quod redemptor; Carole cut nomen; Vaet: Rex Babylonis. Cinquecento. Hyperion CDA 68241 (71’.09”). 2019
De Duitse zanger en componist Johannes de Cleve (1528 - 1582) werd dicht over de Nederlands-Duitse grens geboren en werd in 1553 eerst hofzanger van keizer Ferdinand in Wenen en daarna in de hofkapel van aartshertog Karl II in Graz. Hij componeerde als tijdgenoot van Palestrina Missen en Motetten die deels in druk verschenen in 1579 in Antwerpen als Cantiones seu harmoniae sacrae en deels als handgeschreven manuscript bewaard zijn gebleven.
De Missa Rex Babylonis is een parodiemis op Rex Babylonis van Jacobus Vaet (ca. 1529 -1567) aan wie de vijf zangers van Cinquecento al eerder een cd wijdden (Hyperion CDA 67733).
De Cleve’s werken staan geheel in de traditie van het oud-Nederlandse vocale polyfonie. Deze cd gehoord hebbende, kan zijn status niet zo heel groot zijn geweest. In een paar Motetten eert hij deze Karel, die in 1575 aan de pokken overleed.
Zijn conservatieve vakmanschap is onbetwist, maar zijn muziek klinkt nogal monotoon, weinig verrassend en dat ligt zeker niet aan Cinquecento. Tim Scott Whiteley (b) en Tore Tom Denys (t) van Cinquecento, dat verder bestaat uit Terry Wey (ct), Achim Schultz (t) en Ulfried Staber (bs) bereidden het programma voor.