Clyne: Dance; Elgar: Celloconcert in e op. 85. Inbal Segev met het Londens filharmonisch orkest o.l.v. Marin Alsop. Avie AV 2419 (54’09”). 2019
Inbal Segev: Chopin: Cellosonate in g op. 65; Schumann: Fantasiestücke op. 73 nr. 1-3; Grieg: Cellosonate in a op. 36. Met Juho Pohjonen. Avie AV 2389 (70’07”). 2017
Dance van de Britse, thans in de V.S. wonende componiste Anna Clyne (1980) is een bijna een half uur durend Celloconcert met de delen ‘When you’re broken up’, ‘If you’ve turn the bandage off’,’In the middle of the fighting’ en ‘When you’re perfectly free’. Het multiculturele straalt van het hartroerende werk af, want het is gebaseerd op gedichten van de dertiende eeuwse Perzische dichter en mysticus Rumi, de Pools-Joodse voorouders en de Iers-Engelse afstamming van Anna Clyne en de Israëlisch/Amerikaanse afkomst van de celliste. Elk van de strofen van zijn gedicht begint met het woord ‘Dans’.
De Oosterse invloeden zijn onmiskenbaar. In het eerste deel horen we iets klaaglijks, in het motorische tweede iets folkloristisch en in het laatste deel iets nostalgisch. Het wordt door Segev, die eerder tijdens concerten ervaring met het werk opdeed, vol vertrouwen en met veel inzicht en een donkere toon heel mooi gespeeld. Soms wordt men aan John Taveners The protecting veil, soms ook Julia Wolfe herinnerd.
In het Celloconcert van Elgar wordt wat gas teruggenomen. Het klinkt niet zo volbloedig als bij du Pré (Testament SBT 1388) en Weilerstein (Decca 478.2735), maar altijd nog erg mooi. Deze cd is alleen al de moeite waard wegens het stuk van Clyne. Inbal Segev speelt op een Ruggiero cello uit 1673. Van Anna Clyne is er nog een verzamelprogramma Blue moth (Tzadik TZ 8084). Wie Segev in een gangbaarder kamermuziekprogramma wil bewonderen, staat een andere cd ter beschikking.